Hej!

Jag håller på att isolera garaget (60 kvm) och har nu kommit till taket där jag har tänkt att sätta OSB-skivor. Mina frågor och funderingar gäller:

1. Måste jag glesa för att sätta OSB? Jag har cc 1200 mm mellan takstolarna och min spontana tanke är väl att sätta 28x70 cc 30-40..

2. Längd på skruv..? För glesen och för OSB:n...

3. Isolering. Jag funderar mellan lösull eller en kombination av skivor (145mm) + rullar (120 mm) dvs. summa 26,5 cm isolering. Detta alternativ är billigast men ger självklart mer jobb än att någon kommer och sprutar. Om jag kör på lösull så blir det väl lite tjockare (40-50 cm) då det verkar vara etableringskostnaden som är den stora posten.. Räcker det billigare alternativet med skivor för att kunna hålla en åretrunt-temperatur på ca 12-15 grader inne (i Stockholmsområdet)? Tänker jag rätt eller snålt?

4. Ventilation. Jag hade tänkt sätta två 150 mm ventilgaller nere vid garageportarna och två tallriksventiler (150 mm) en halvmeter från taket på andra väggen (mitt emot portarna). Är detta för mycket / lite / rätt ventilation? Eller kan jag ha mindre ventilation om jag sätter in en luft/luft-värmepump?

Hoppas jag är tydlig i mina frågor, annars får ni höra av er.
Tack på förhand!

//Magnus
 
Hur mycket isolering har du i väggarna?

1. Ja nog lär de glesas, har inte läst nåt om hur tätt man bör glesa för OSB i tak, men spontant skulle jag tro cc40 räcker.

2. Spika glesen med 3" och skruva OSBn med ~30mm lång spånskiveskruv (inte gips)

3. Inget direkt svar på din fråga, men jag tror inte du kommer få de kallt/dyra uppvärmningskostnader om du väljer 265mm (skiva + rulle).
 
Redigerat:
Tack FredrikR för dina åsikter!

Jag har 120 mm i väggarna.
Om man inte spikar glesen utan kör med skruv istället, hur långa skall de va då? Ska man ta två skruv / spik per infästning för glesen.

Det där med ventilationen känns ju som något man kan göra senare, bara man ser till att det faktiskt blir av...
 
Jag bara gissar, men en 50-60mm lär väl räcka till?!
Och 2 skruv per fäst-ställe är nog att rekommendera.
 
CC30 körde ja i taket,iofs blev det ju gips sen på det.Skruva glesen är att föredra,om man inte kan skjuta fast med spikpistol..:)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.