Halloj,

jag håller på att inreda min övervåning och funderar lite på hur jag ska göra i snedtaket... Det ska upp masonitskivor, 335mm isolering (95+120+120), plast och sedan... antingen tät gles med enbart gips eller "glesare" gles med OSB-skivor och därefter gips.

Är det nödvändigt med OSB i snedtaket? OSB + gips i innerväggarna i givet, men är det verkligen nödvändigt i snedtaket? Svårt att hänga saker i snedtaket...
 
Nej det är inte nödvändigt. Tror faktiskt inte man brukar ha ngt mer än gips. Skulle det bli aktuellt så finns det ju mollyplug för att kunna hänga upp ngt lite tyngre. Men visst. Vet du med dig att du vill få upp typ tv så hade jag satt lite extra gles iaf just där
 
R
Vi brukar glesa taken 300 c/c och bara gips..
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
D
Glesa på bara. Sätt stålprofil i vinkeln/vinklarna så har du större chans att det håller ihop

Men jag hade nog satt osb om jag haft brutet tak och den under delen är svinbrant, men då bättre i just den delen.
 
Tack för svaren! Jag tänker mest om man skulle ångra sig framgent, men kan inte komma på en enda pryl man kan hänga i ett snedtak förutom hängande lampor. Jag kan inte sätta upp en luftvärmepump, jag kan inte sätta upp en TV (annat än om den skulle hängas fast på en lång arm vilket lär se svindumt ut), jag kan inte sätta upp tavlor osv...

Försökte googla lite bilder men kan inte hitta en enda bild med något som är monterat i snedtak - förutom spotlights.

Känns väl då tämligen onödigt och praktiskt taget helt värdelöst att ha OSB i snedtaket.
 
  • Gilla
Den ofrivillige klåparen
  • Laddar…
D
R roniish skrev:
Tack för svaren! Jag tänker mest om man skulle ångra sig framgent, men kan inte komma på en enda pryl man kan hänga i ett snedtak förutom hängande lampor. Jag kan inte sätta upp en luftvärmepump, jag kan inte sätta upp en TV (annat än om den skulle hängas fast på en lång arm vilket lär se svindumt ut), jag kan inte sätta upp tavlor osv...

Försökte googla lite bilder men kan inte hitta en enda bild med något som är monterat i snedtak - förutom spotlights.

Känns väl då tämligen onödigt och praktiskt taget helt värdelöst att ha OSB i snedtaket.
Du tänker smart och bra!
 
Vääääldigt overkill anser jag.
Glesa med cc300 som sig bör och sen bara gips.
Du kommer ju ha hur mycket möjlighet som helst att hänga vad som nu behövs i glesen.
 
  • Gilla
roniish
  • Laddar…
Hur lägger man gipsen på glesen egentligen?
Jag har alltid lagt den längs med, alltså tvärtom mot vad man skulle göra med golvspån.
Långa kanten får då stöd efter hela och korta får då stöd av 4 eller 5 st 70mm breda gles.

Kanske inte spelar nån större roll, har då inte sett några sprickor i taken än...

Nu brukar jag inte vara alltför snabb så glesen kan få sitta några veckor innan gipsen åker på, eller så åker gipsen upp direkt men spacklingen kan ta tid 🙂
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.