Har nyss köpt en fastighet med en carport som i förlängningen fortsätter i en "takad" altandel där det står en Jacuzzi. Min tanke är att ta bort liggande impregnerade brädorna och sätta skivor mellan stolparna. Detta för att få bort vind som blåser igenom :worried: .

Tanken är att måla skivorna men jag vet inte vilken typ av skivor jag måste/ska använda, OSB eller Plywood kanske...:thinking:?

Jag ska även flytta jacuzzin längre "hitåt" nu när jag flyttar in för att kunna bygga en vedeldad bastu längst bort på altanen, så den bortre väggen kommer att göra sig själv framgent (y).

Carport som övergår till altan med Jacuzzi, trägolv, och öppen plankvägg markerad för renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Plywood har betydligt högre kvalitet och stabilitet och ger en jämnare yta.
Kostar dock mer.
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Det är inte så smidigt byggt så avståndet mellan brädorna är exakt en brädas bredd, så du bara kan fylla på med tryckt virke i ena sidans "öppningar"?
 
Stabiliteten spelar nog ingen roll här vad jag kan tänka.....eller? Skulle vara ytan då för målningen, att det blir lite ojämnt :rolleyes:

E etompau skrev:
Plywood har betydligt högre kvalitet och stabilitet och ger en jämnare yta.
Kostar dock mer.
 
Nä så smidigt är det inte tyvärr :surprised: Jag hade en tanke som du skriver att ta loss allt impregnerat och göra hela väggen i "tryckat" men tänkte att det blir onödigt dyrt..:cry:

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Det är inte så smidigt byggt så avståndet mellan brädorna är exakt en brädas bredd, så du bara kan fylla på med tryckt virke i ena sidans "öppningar"?
 
Ett billigare alternativ kan vara att behålla brädorna och sätta någon form av vindduk emellan, antagligen snyggast på den sida som är inåt mot carporten. I de övre delarna kan du sätta vanligt enkelt fönsterglas med hjälp av tunna lister, då behåller du ett mer luftigt intryck.
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Du kan inte återanvända det tryckta och köpa till det som saknas?
 
Ja det är ju en tanke men att hitta fönsterglas i den stl gratis till så många "nischer" blir nog inte så lätt och ska jag betala för det tycker jag att det blir onödigt dyrt :surprised: Sedan tror jag att det är bäst att jag bygger igen för ovanför carporten går det en liten väg och på så sätt slipper jag all insyn också :rofl:

H hapazard skrev:
Ett billigare alternativ kan vara att behålla brädorna och sätta någon form av vindduk emellan, antagligen snyggast på den sida som är inåt mot carporten. I de övre delarna kan du sätta vanligt enkelt fönsterglas med hjälp av tunna lister, då behåller du ett mer luftigt intryck.
 
Det blir bra MYCKET tryckat det...:dizzy:

nimhed nimhed skrev:
Du kan inte återanvända det tryckta och köpa till det som saknas?
 
Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Nä så smidigt är det inte tyvärr :surprised: Jag hade en tanke som du skriver att ta loss allt impregnerat och göra hela väggen i "tryckat" men tänkte att det blir onödigt dyrt..:cry:
Tja, 22x95 mm trall på byggmax kostar runt 100-lappen per kvadratmeter ... OSB kostar väl hälften, plywood ungefär samma, men då måste du ju dit med nån form av ytbehandling, som garanterat håller kortare tid än det tryckta virket ...

Dessutom tyckte jag det var rätt snyggt med del liggande brädorna, en hel vägg kanske kan känns lite instängt?
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Trall: ca 100kr/kvm
Plyfa: 80kr/kvm

Så det känns ändå som en billigare lösning att komplettera med tryckt än att köpa allt nytt som plyfa.

OSB är ju såklart billigare
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Ja då är det ju inte så mycket dyrare och kanske värt det i längden :thinking: Nä det blir nog inte instängt eftersom jag har den här utsikten åt andra håller...;) Där kommer det sedan bli glasräcke :cool:

Utespa på trädäck med pergola och sjöutsikt, plats för planerat glasräcke syns till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tja, 22x95 mm trall på byggmax kostar runt 100-lappen per kvadratmeter ... OSB kostar väl hälften, plywood ungefär samma, men då måste du ju dit med nån form av ytbehandling, som garanterat håller kortare tid än det tryckta virket ...

Dessutom tyckte jag det var rätt snyggt med del liggande brädorna, en hel vägg kanske kan känns lite instängt?
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Ja det är ju en tanke men att hitta fönsterglas i den stl gratis till så många "nischer" blir nog inte så lätt och ska jag betala för det tycker jag att det blir onödigt dyrt :surprised: Sedan tror jag att det är bäst att jag bygger igen för ovanför carporten går det en liten väg och på så sätt slipper jag all insyn också :rofl:
Vanligt enkelglas är billigt, under 200kr per nicsh skulle jag tro. Likartat som plywood.
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Ja då är det ju inte så mycket dyrare och kanske värt det i längden :thinking: Nä det blir nog inte instängt eftersom jag har den här utsikten åt andra håller...;) Där kommer det sedan bli glasräcke :cool:

[bild]
Där har du ju fler brädor! Bara att flytta dem när du sätter dit glaset!
 
  • Älska
Nobbe_1
  • Laddar…
:crysmile::crysmile::crysmile: Nu sa du ju något som inte ens jag tänkt på :love::cool::rolleyes::rolleyes::rolleyes:

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Där har du ju fler brädor! Bara att flytta dem när du sätter dit glaset!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.