Om jag fattar det rätt så får jag inte ha OSB bakom våtrumskivan i badrummet, men jag får kottla bakom skåp. Så trä är inte ok, om det inte bara är på vissa ställen?

Andra frågan är, allt som skruvas upp ska kunna bottnas med silikon, om jag 1. Limmar fast isoleringen bakom, typ spraylim, fungerar det? 2. Ska jag slänga in en skiva frigolit (typ isoleringaskiva) istället för vanlig stenull för att kunna bottna?

Ena väggen i badrummet delas med ett kök från andra sidan så det känns som att jag vill köra OSB +gips där. Vad säger ni?
 
Det är bara att ha osb överallt. kan ju med fördel kottla bakom komoden och duschvägg som är tunga
 
Krilleman
Jo, OSB i våtrum är OK men inte i zon1, säkervatten säger:

Skruvinfästningar
Skruvinfästningar i våtzon 1 ska göras i massiv konstruktion, i betong, reglar eller i särskild konstruktionsdetalj. Skruvinfästningar får inte göras enbart i golv- eller väggskiva.


Massiv konstruktion är inte OSB!
 
Så om jag fattar rätt, bara köra OSB överallt, och regla/kottla extra i zon1. Eller missförstod jag nu?
 
Kattvovven skrev:
Så om jag fattar rätt, bara köra OSB överallt, och regla/kottla extra i zon1. Eller missförstod jag nu?
Helt riktigt... men även kortla för t.ex kommod som väger en del, än om den hamnar i zon 2 :)
 
Smartast att regla upp i duschhörnan då man vet i förväg var väggar o duschstång kommer att gå men inte exakt på vilken höjd infästningarna sitter.
 
Det senaste är väl 15mm plyfa, som då skulle vara godkänt.
Eller har jag fått det om bakfoten?
 
Man kan ju anpassa skruven till materialet. hjälper ju inte med kottlingar om skruven är 200mm. Så har man 15mm plyfa så känns det som det räcker och blir över!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.