Jaha snart färdigt på ved backen,skönt.
För att spara ved och få lite bättre komfort har jag tängt att byta panna samt att utöka min acc volym i sommar.I dag har jag en 20 år gammal Eronom vedex panna kopplad via ladd 21 till en 1300 liters tank. Denna är utr med 2 st kulvertslingor som matar en tekniktank på 600 lit i min källare.(fristående pannrum)
Min tanke är att sätta in en 1300 liters tank till utan kulvert slingor i pannrummet
samt att byta min ga panna.
Jag hade i princip bestämt mig för en Baxi innova 30 kw men när min rörinstallatör
kom för att prata om lösningen ville han att jag skulle fundera en gång till på mitt val av panna. Hans största argument var att få lite större vedmagasin så att det aldrig skulle bli mer än 2 ilägg oftast bara ett ilägg för att ladda tankarna. Jag trodde nog att en Innova med 135 liter vedvolym skulle kunna räcka.Räknat med Svanen metoden.
Hadde det varit någon annan röris hade jag inte brytt mig men han är vanligen väldigt påläst och interserad.Han tyckte att en Atmos 40 kw skulle passa bättre.Atmos har jag personligen räknar bort pga dåliga testvärden hos SP.
Han menade att i "normal drift" skiljer det inte så mycket som syns hos SP. Samt sa han att Atmos pannan som testades av SP var begagnad. Vilket verkar stämma när man läse SP s protokol av Atmos.
Är det någon som kan säga något om Atmos nya serie GSE den ska ha bättre verkningsgrad enligt deras hemsida.Men den verkar inte vara testad av SP än.
Nu är jag lite vilsen och vill ha lite inputs.
Mvh aprilia-tobbe
 
Jag har 2000L till min innova30 och jag skulle gärna vilja ha 2600L.
Det är en lagom volym till pannan.Då kan du alltid lägga i fullt..
 
aprilia-tobbe skrev:
Jaha snart färdigt på ved backen,skönt.
För att spara ved och få lite bättre komfort har jag tängt att byta panna samt att utöka min acc volym i sommar.I dag har jag en 20 år gammal Eronom vedex panna kopplad via ladd 21 till en 1300 liters tank. Denna är utr med 2 st kulvertslingor som matar en tekniktank på 600 lit i min källare.(fristående pannrum)
Min tanke är att sätta in en 1300 liters tank till utan kulvert slingor i pannrummet
samt att byta min ga panna.
Jag hade i princip bestämt mig för en Baxi innova 30 kw men när min rörinstallatör
kom för att prata om lösningen ville han att jag skulle fundera en gång till på mitt val av panna. Hans största argument var att få lite större vedmagasin så att det aldrig skulle bli mer än 2 ilägg oftast bara ett ilägg för att ladda tankarna. Jag trodde nog att en Innova med 135 liter vedvolym skulle kunna räcka.Räknat med Svanen metoden.
Hadde det varit någon annan röris hade jag inte brytt mig men han är vanligen väldigt påläst och interserad.Han tyckte att en Atmos 40 kw skulle passa bättre.Atmos har jag personligen räknar bort pga dåliga testvärden hos SP.
Han menade att i "normal drift" skiljer det inte så mycket som syns hos SP. Samt sa han att Atmos pannan som testades av SP var begagnad. Vilket verkar stämma när man läse SP s protokol av Atmos.
Är det någon som kan säga något om Atmos nya serie GSE den ska ha bättre verkningsgrad enligt deras hemsida.Men den verkar inte vara testad av SP än.
Nu är jag lite vilsen och vill ha lite inputs.
Mvh aprilia-tobbe
Är inne på att köpa ATMOS, ser man på danska tester (http://www.biomasse.teknologisk.dk/kedler/anlaeg.asp?id=233) ligger de betydligt bättre än SP:s. Har även fått väldigt goda erfaenheter av ägare till pannan.

Köper man dessutom i Danmark,Tyskland eller Polen är den riktigt billig.
 
Staffans2000
Vad säges om en Orlanpanna?
 
Orlan ? tja kanske ingen dålig panna men den har fått lite kritik här på forumet.
Seda finns det ingen (vad jag vet ) som säljer Orlan i Kalmar trakten.

Det käns lite som om jag nu ska göra denna investeringe ska det bli så bra det kan bli med mina förutsätningar.
Jag skulle nog ha ökat min acc vulym mer om det bara hade funnits utrymme i pannrummet.
En billig panna tycker jag är för dyr om den inte funkar bra och det inte går att få sevice och reservdelar när det behövs.
Jag ska ringa till Baxi idag och kolla vad dom annser om acc volym till Inova 30kw. Jag ska försöka ringa Atmos också och höra vad dom säger.
Hinner jag ska jag också åka till Trebema och snacka lite.Jag bor ju i kalmar.
Återkommer senare.
Tobbe
 
Jaha!!
Har nu snackat med Baxi,Atmos och besökt Trebema.
Vet inte om jag blev så där jätte mycket klokare.Verkar som om 2600 l + 600liter
i acc volym är "mitt imellan".
På Baxi sa man att det bästa skulle vara en 50 kw inovamen att det nog kommer att funka med 30kw.Tycker det låter mysko när andra här på forumet kör 5-6000l till 50kw.
Atmos menade som min röris att en 40 kw skulle vara lagom.den nya GSE eller den ga var mest en smaksak .
På Trebema ( Kalmar pannan) rekomederade dom v65 an.Dom tycker att man bör kunna ladda hela volymen på ett ilägg vilket inte v33 an skulle klara.


En kul detalj är att Atmos killen inte vill räkna dom 600 l tekniktank som ack volym pga att det sitter en kulvertstyrning med blandventil på 60 grader.Dom andra räknade ändå som ack volym.Vet inte vilket som är rätt.

Anreas Hur många i lägg gör du till dina 2000l ? .
Mitt hus är från 30talet och är måtligt isolerat 130m2 .
 
aprilia-tobbe skrev:
På Trebema ( Kalmar pannan) rekomederade dom v65 an.Dom tycker att man bör kunna ladda hela volymen på ett ilägg vilket inte v33 an skulle klara.

Det är just detta jag blev lurad av.
Jag har 1500l till V33 måste vara helt tomt i tankarna innan jag kan elda. Det är ju som att tanka bilen, behöver inte tanka fullt varje gång.

Nu i sommar ska jag ha in en tank på 3000L
 
Av nån anledning rekommenderar alla minsta möjliga volym, kanske för att kunna ge ett konkurrenskraftigt pris på anläggningen? Men det betyder att man endera måste elda precis när tanken kallnat (kl 3 på natten tex) eller elda små brasor.

Rätt ackumulatorvolym är minst 2*18*vedutrymmet, då kan man elda en full brasa när tanken är halvfull. Men det betyder inte (som många tror) att man måste elda tanken proppfull varje gång.
 
Med tanke på vad ni skriver här så vill säljarna sälja en panna med överkapacitet till min ackvolym.Varför .? Förutom att dom år dyrare.
Vilken pannefekt och vedvolym rekomendera ni till 2600 liter + 600l (om det nu ska räknas med)??
Då kanske mina egna planer på Baxi 30 e OK trots allt.Tyvär Mats så får jag svårt att få större ackvolym.Enda sättet är att bygga en regtangulär tank på plats.Och då skulle den bara kunna vara max 180cm hög. 1300 literstankarna är stuckna mellan takstolarna.

Vem skulle man bolla dessa frågor med utan detta forum?
 
Matss skrev:
Av nån anledning rekommenderar alla minsta möjliga volym, kanske för att kunna ge ett konkurrenskraftigt pris på anläggningen? Men det betyder att man endera måste elda precis när tanken kallnat (kl 3 på natten tex) eller elda små brasor.

Rätt ackumulatorvolym är minst 2*18*vedutrymmet, då kan man elda en full brasa när tanken är halvfull. Men det betyder inte (som många tror) att man måste elda tanken proppfull varje gång.
Har precis fått tag i en tank på 3100 l och baxat hem den nu.
Hade tänkt skaffa en panna på minst 150 l vedmagasin, lutar just nu åt ATMOS 40kw med 180 l.

Enligt ditt resonemang skulle jag ha en panna med endast ca 90 l vedmagasin vilket känns väldigt fjuttigt. Man kan också vända på ditt resonemang istället för att inte fylla acken full varje gång så måste man ju inte fylla fullt med ved varje gång man eldar för att slippa gå upp mitt i natten.
Det måste ju i längden bli bekvämare eldning med en panna som kan fylla acken hyfat på ett inlägg eller var tänker jag fel? Man måste ju faktiskt inte fylla proppfullt med ved varje gång jag eldar.
 
aprilia-tobbe skrev:
Med tanke på vad ni skriver här så vill säljarna sälja en panna med överkapacitet till min ackvolym.Varför .? Förutom att dom år dyrare.
Vilken pannefekt och vedvolym rekomendera ni till 2600 liter + 600l (om det nu ska räknas med)??
Då kanske mina egna planer på Baxi 30 e OK trots allt.Tyvär Mats så får jag svårt att få större ackvolym.Enda sättet är att bygga en regtangulär tank på plats.Och då skulle den bara kunna vara max 180cm hög. 1300 literstankarna är stuckna mellan takstolarna.

Vem skulle man bolla dessa frågor med utan detta forum?
Du kommer att bli mycket nöjd med Inova 30, men kommer också att inse att lite större volym hade varit bättre
 
guntorp skrev:
Enligt ditt resonemang skulle jag ha en panna med endast ca 90 l vedmagasin vilket känns väldigt fjuttigt.
Du får inte vända min formel på det viset, den visar den minsta riktigt bra volym för en given panna.
 
guntorp skrev:
Man kan också vända på ditt resonemang istället för att inte fylla acken full varje gång så måste man ju inte fylla fullt med ved varje gång man eldar för att slippa gå upp mitt i natten.
Det var precis dom två alternativen jag skrev. Men när du kommer till situationen att du står och funderar över hur mycket ved du törs lägga in anser jag att tanken är för liten. Dvs det skulle i den situationen vara bekvämare med en större tank. Det är just därför jag använder "dubbla svanen-formeln" när jag ritar ett system.

Sen är det ett faktum att eldningsintervallen blir kortare (vid en viss tankvolym) vid ökad panneffekt!
 
Matss skrev:
Det var precis dom två alternativen jag skrev. Men när du kommer till situationen att du står och funderar över hur mycket ved du törs lägga in anser jag att tanken är för liten. Dvs det skulle i den situationen vara bekvämare med en större tank. Det är just därför jag använder "dubbla svanen-formeln" när jag ritar ett system.

Sen är det ett faktum att eldningsintervallen blir kortare (vid en viss tankvolym) vid ökad panneffekt!
Personligen känns det lite begränsande att redan från början inte kunna utnyttja maximal kapacitet i sin anläggning förenat med minsta möjliga arbetsinsats.

Jag förstår hur du resonerar men det handlar väl lite av erfarenhet av dels hur min panna/anläggning funkar och hur långt ett helt, ett halvt eller 3/4 fullt vedinlägg ger vid en viss temperatur.
Jag inser att man komma i ett sånt läge att maximala inlägg ger ett eldningsintervall som inte är anpassat till dygnsrytmen, men det går ju enkelt att justera genom att man lär sig lägga i lagom för att passa dygnsrytmen.

Min målsättning är att aldrig behöva elda mer än en gång per dygn och för det mesta endast varannan dag, får väl se hur det funkar. Har lite andra frågor till er experter men de kommer i en annan tråd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.