Visa bilaga 272330
Hej alla trevliga å kluriga byggahusare!
Vi ska isolera vår blivande övervåning och har tagit ner pärlspont, reglat upp för att sätta upp den rakt i snedtaket men har problem med väggen under där snedtaket landar (ca 110 cm som grundast).

Handritad skiss av isoleringslösning för snedtak med nya innerveggar och stående plank.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi har tänkt isolera 45 från insidan och 70 från utsidan för att mötet mellan varmt och kallt ska komma innan konstruktionen utifrån sett men har problemen. Väggen lutar svagt utåt högre upp vilket gör att sättet vi bara 45 nedtill glipar det 10 cm innan plankväggen upptill.

Alternativt skulle man kanske kunna sätta isoleringen närmast stående plank så luftglipan blir mellan innerväggens utskick och isoleringen istället för mellan isolering och plankvägg.

Vad säger ni alla kluriga å erfarna byggahusare
 
Konstruktionen verkar vara lite ovanlig. När är huset byggt?
 
J justusandersson skrev:
Konstruktionen verkar vara lite ovanlig. När är huset byggt?
Tror det är ganska normal konstruktion för 1,5 plan på landet från tidigt 1900-tal.
Traditionellt rött 1,5-plans trähus på landet med vitrapp och skorstenar, tidigt 1900-tals konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nej, jag skulle inte beskriva den som vanlig, men det har mest ett akademiskt intresse. Det normala är att plankstommen går hela vägen upp och är ganska lodrät. Syns det utifrån att den övre delen av plankstommen lutar utåt?
 
Ja det syns
J justusandersson skrev:
Syns det utifrån att den övre delen av plankstommen lutar utåt?
ja det gör det faktiskt.

Ringde för övrigt villaägarnas experter och de tyckte jag skulle bygga väggen parallellt sned för övriga väggar lutar nog med men alla innerväggar utmed denna vägg är ju nere just nu pga att vi rätar upp golvet så jag tänker att de nog blir ganska raka sedan. Vi har inget emot orakt och charm men vill isolera korrekt!!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.