Hej,

Får inte riktig klarhet i denna frågan så snälla hjälp mig.
Jag skall gräva ner nytt avlopp från huset ut till trekammarbrunnen.

Nu är det totalt sett 35m-rörvägen alltså den sträcka som jag skall gräva ner rören på. Min fundering är just lutningen på röret.
Jag har en höjdskillnad på 110cm. vilket betyder i snitt 4cm/m.
Vilket tydligen är för mycket enligt Pipelife.
De rekomenderar 0,4cm/m.

Då har någon sagt till mig följande.
Gör nerläggningen med 0,4cm/m hela vägen till brunnen, sedan sista 1-2 metrarna så lägger man en kraftigare lutning ner till trekammarbrunnen.
Annars kommer vattnet rinna ifrån de tyngre sakerna och då kommer dessa att stanna.
Det kommer inte att ske på sista biten då lutningen är så kraftig.

Snälla hjälp mig hur jag skall göra.
Mvh
Anders
 
Jag har hört samma sak. Men jag trodde att rekommenderad lutning var 1cm per meter.
 
Frågan kommer upp då och då: Kan man har för mycket fall? Och svaret blir alltid Nej.
Man bör ha ett fall på minst 1 cm per meter, det är det enda som gäller. Jo, det ska vara fall hela vägen, inte i snitt.
0,4 cm per meter är alltså för litet.

Det här brukar avfärdas som en myt, men nu nämns alltså Pipelife som källa. Det skulle vara intressant att få ett citat eller en länk till Pipelifes ståndpunkt.
 
Redigerat:
tio_Pepe.
Nu har jag faktiskt fått ett offiellt svar från Pipelife.
Innan så har de hänvisat till AMA nu fick jag dock svar från dem på just mitt problem.
"Lutningen på rören bör vara minst 20 promille (2cm/m)
Angående din fråga Tycker jag att du kan lägga med samma lutning hela sträckan"

De tycker alltså att jag skall göra 1 lutning hela vägen i stället för massa olika lutningar som oftast blir fallet med ett vattenpass.
Så jag hyrde hem en rotationslaser som klarade hantera fall, jag justerade in mellan utgående från hus och ner till den nya nivån på trekammarbrunnen. Jag fick 3,1cm/m och det la jag rören efter.
Nu har det varit nergrävt i en vecka och funkar perfekt.
Vi har testat på diverse olika sätt och det fungerar felfitt.
Jag har också lagt till fler spolbrunnar så nu kan jag lösa problemen själv i fortsättningen utan att behöva ta in någon spolbil om olyckan är framme.
I mitt fall var den viktigaste felorsaken att röret låg för lågt i 3 kammarbrunnen och det är nu avhjälpt.
 
Tagg skrev:
tio_Pepe.
Nu har jag faktiskt fått ett offiellt svar från Pipelife.
Innan så har de hänvisat till AMA...
Vad är AMA?
 
Allmän Material- och Arbetsbeskrivning
--> http://ama.byggtjanst.se

Apropå "testat på diverse sätt"...
*host* det låter spännande. Hur gjorde ni då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.