I vårt första hus, ett tegelhus som vi flyttade in i för ett år sedan, finns det en tillbyggnad och i väggen mellan huset och tillbyggnaden har man låtit fönster och dörröppning vara kvar. Jag bifogar ett foto på hur det ser ut.

20130112_155421.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dörren är borttagen och vi tycker det ser knäppt ut med ett ytterfönster inomhus! Därför tänkte vi ta bort fönstret och dörrkarmen och lägga en stenplatta där fönstret sitter idag, ovanför elementet.

Men när jag kommit så långt att jag tagit bort själva fönstret så blev jag osäker på om jag verkligen vågar ta bort fönsterramen och träbalken till höger om den. Öppningen ligger på husets långsida och golvbjälkarna på ovanvåningen ligger i 90 graders vinkel mot denna. Öppningen blir precis 2 meter.

För det första, själva fönsterramen kan väl aldrig vara bärande, så den borde väl bara vara att ta bort?

För det andra, bjälken mellan fönstret och dörröppningen är rejäl, 55x115 mm. Är det troligt att denna är bärande, eller är den för klen för det? Jag noterar att den är lika djup som själva fönstret, så det är möjligt att de valt dimensionen utifrån det...

Jag är inte heller säker på om det redan ligger en avlastningsbalk ovanför fönstret och dörren. Gör det det så är det ju inga problem antar jag, men jag vet inte hur jag ska ta reda på det utan att riva ner först.
 
Karmar kan vara bärande. Regeln är troligen bärande, men jag är inte säker.

Jag skulle nog riva väggen för att se hur det ser ut.

Sedan konsultera med duktig snickare eller byggnadstekniker om jag kännde mig osäker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.