Hej kamrater!
Jag och min sambo (35/40-år) har hittat ett hus vi är vääääldigt sugna på.
https://www.hemnet.se/bostad/villa-4rum-djupviken-pitea-kommun-solandergatan-27-17949775

Jag är rätt händig och tror mig om att t ex fixa fönsterbleck och trädgårdsmurning själv (gick trädgård i gymnasiet för ja... 16 år sedan, där sånt ingick) men vissa saker gör oss ekonomiskt osäkra.

På ena kortsidan har fuktskyddet till dräneringen släppt, har kontaktat entreprenör men de är sega på att svara och vi vill börja buda snart. Dränerat 2005/2006.

Fog mellan några tegelstenar har försvunnit, är det liksom bara att tjoffa dit mer fogmassa?
En spricka i tegelfasaden (hörn) fanns innan säljarna köpte huset 2018, är det nåt att oroa sig för?
Finns också en spricka i källaren på samma sida som fasadsprickan men inte i anslutning till varandra (inte hörnet alltså)

Under badkaret är golvbrunnen inbyggd under badkar och klinkerplattor runt om. Ramen runt brunnen hindrar vatten att rinna ner och kan bli stående med fuktskador som följd. Tror ni badrummet helt måst fixas eller är det nåt som är lätt åtgärdat?

Resten av anmärkningarna i protokollet tror jag vi eller jag kan åtgärda själv, kanske med hjälp av en kompis pappa. Vinden och taket blev inte kontrollerade av besiktningsman men tänker att vi kanske kan lägga en extra slant på komplettering om vi vinner budgivningen och ändå ska gå igenom protokollet med besiktaren.

Vi funderar alltså på om dessa större åtgärder kommer bli komplicerade och/eller dyra att fixa.
 
  • Gilla
Svanteman och 1 till
  • Laddar…
Finns risk att dom inte bytte golvbrunn i badrummet under badkaret när detta renoverades, risk för vattenskada och försäkringsbolaget kommer säga gonatt!
Risk för brunnen i tvättstugan också, kanske läge att kolla alla stammar/rör i golv. Dåligt tecken på att man använder Pex-rör till radiatorerna. Luktar fusk/hempul lång väg, kollla upp allt 3 ggr! Var noggranna om ni går vidare.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Finns risk att dom inte bytte golvbrunn i badrummet under badkaret när detta renoverades, risk för vattenskada och försäkringsbolaget kommer säga gonatt!
Risk för brunnen i tvättstugan också, kanske läge att kolla alla stammar/rör i golv. Dåligt tecken på att man använder Pex-rör till radiatorerna. Luktar fusk/hempul lång väg, kollla upp allt 3 ggr! Var noggranna om ni går vidare.
Tack :)
Röret i tvättstugan räknar vi med byte när det väl ska renoveras där, men badrummet var ett rätt stort orosmoln
 
Sprickan i teglet är ju en sättningsskada. Generellt anser jag att ett hus som har satt sig är bättre än ett som kommer att sätta sig. Dock skulle jag nog behandla huset som ytskiktsrenoverat snarare än renoverat. Spontant känns det som man hr tagit genvägar, även med det som kan ses av taket utifrån. Jag skulle inte köpa det utan noggrann inspektion av vinden. De potentiella skadorna som ligger och lurar kan utan vidare kosta 25-50 % av fastighetens värde.

Saknad fog i tegel kan vara ett resultat av frostsprängning, vilket isf innebär att fukt kommer in i fasaden.
 
S
Räkna med att göra om badrummet i din budgivning. Saknad ju taklister så man borde kunna se vad som är bakom också. De kanske bara kaklat över något gammalt? Eller finns det dokumentation på tätskiktet?

Elen skulle jag kolla också. Tex i tvättstugan.
 
r0bertwh r0bertwh skrev:
Sprickan i teglet är ju en sättningsskada. Generellt anser jag att ett hus som har satt sig är bättre än ett som kommer att sätta sig. Dock skulle jag nog behandla huset som ytskiktsrenoverat snarare än renoverat. Spontant känns det som man hr tagit genvägar, även med det som kan ses av taket utifrån. Jag skulle inte köpa det utan noggrann inspektion av vinden. De potentiella skadorna som ligger och lurar kan utan vidare kosta 25-50 % av fastighetens värde.

Saknad fog i tegel kan vara ett resultat av frostsprängning, vilket isf innebär att fukt kommer in i fasaden.
Tack! Vi har tänkt oss skriva in besiktningsklausul, ta dit en oberoende besiktigare och se vad den säger om vind och tak :)
 
S sinuslinus skrev:
Räkna med att göra om badrummet i din budgivning. Saknad ju taklister så man borde kunna se vad som är bakom också. De kanske bara kaklat över något gammalt? Eller finns det dokumentation på tätskiktet?

Elen skulle jag kolla också. Tex i tvättstugan.
Jag reagerade också på badrummets listlöshet, det ser märkligt ut att det saknas typ 7-8 centimeter upp till taket. Måste höra om dokumentation för på tätskiktet, tack för den synpunkten :D
 
  • Gilla
CarVal
  • Laddar…
Undra vilken taktik budgivare 2 kör med
 
G Grizlo skrev:
Undra vilken taktik budgivare 2 kör med
Det är vi!
Slumpmässig kallar jag det, kanske stör de andra budgivarna :D Jag och sambon var överens på båda buden, 10 000 i höjning, men så slumpar jag siffrorna lite...
 
nattsyster nattsyster skrev:
Det är vi!
Slumpmässig kallar jag det, kanske stör de andra budgivarna :D Jag och sambon var överens på båda buden, 10 000 i höjning, men så slumpar jag siffrorna lite...
Det kan även störa säljaren... Jag uppfattar det som en jobbig köpare och skulle mest troligt sälja till budgivare 1 istället.
 
Spännande med budgivning! Men de 2 sista gångerna har ni bara höjt med drygt 3 respektive 2 tusen, så det framstår inte som att ni är så jätteintresserade. Budgivare 3 har gjort rejälare höjningar.
 
Jag skulle aldrig sälja till er om nästa budgivare ligger nära i sitt slutbud! Speciellt med tanke på att ni även kommer ställa andra krav...
 
Okej, tack för input :)
 
nattsyster nattsyster skrev:
Det är vi!
Slumpmässig kallar jag det, kanske stör de andra budgivarna :D Jag och sambon var överens på båda buden, 10 000 i höjning, men så slumpar jag siffrorna lite...
Tror tyvärr det stör säljarna mer. Men önskar er lycka till oavsett
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.