R
Pantbrev o lagfart o mäcklararvode spelar också roll.... men man väljer att se det man vill se.
 
  • Gilla
RJMS och 1 till
  • Laddar…
R RapidSledge skrev:
Pantbrev o lagfart o mäcklararvode spelar också roll.... men man väljer att se det man vill se.

Exakt vad jag tänkte med! Det läggs ju på väldigt mycket pengar i form av skatt och mäklararvoden varje gång en fastighet säljs.
 
Excel
Men lagfart och mäklararvode har väl existerat väldigt länge och långt innan skulderna tog fart?
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
R
Excel Excel skrev:
Men lagfart och mäklararvode har väl existerat väldigt länge och långt innan skulderna tog fart?
Dessa avgifter är procent baserade, vilket gör att kostnadsnivån ökar snabbare.
 
Excel
R RapidSledge skrev:
Dessa avgifter är procent baserade, vilket gör att kostnadsnivån ökar snabbare.
Några ynka procent ja...
 
R
Excel Excel skrev:
Några ynka procent ja...
Spelar nog en rätt stor roll i STHLM, GBG osv. Räkna hur mycket det blir på 15 miljoner.
 
BirgitS
R RapidSledge skrev:
Dessa avgifter är procent baserade, vilket gör att kostnadsnivån ökar snabbare.
Det är ju fortfarande en liten del jämfört med det totala beloppet man lånar.
 
Grundproblemet (eller att av dem) är väl snarare att det finns och byggs för lite hyresrätter. Där man som ung kan bo och spara till sin första köpta bostad. Nu blir det ju att föräldrar får belåna sina bostäder för att de unga ska kunna flytta ut/skaffa eget. Jag såg nån lägenhet i storstan som inte var mycket större än mitt vardagsrum för 1,5 mille, stor nog för en 18-åring som inte behöver bo så stort och för att komma in på "den riktiga bostadsmarknaden" senare i livet. Då blir det ju att föräldrar får belåna sig då ingen bank vill låna ut till en färsking utan borgenär med lite kapital bakom.
Sedan är det ju alla kostnader runt omkring så självklart ökar på det hela.

//MrS
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
M MrSoderlind skrev:
Grundproblemet (eller att av dem) är väl snarare att det finns och byggs för lite hyresrätter.
Och grunden till detta är naturligtvis att alla, ja nästan alla, har sina fingrar i bostadsrätts-syltburken. Politiker, deras vänner, folk med pengar. Alla har ett intresse av att upprätthålla bostadspriserna. Det finns ingen politiker som vill bygga bort bostadskrisen - då skulle väljarbasens bostadsrätter sjunka i pris som en sjunkbomb. Politiskt självmord. Alltså - håll uppe efterfrågan och de ökande priserna.
 
M MrSoderlind skrev:
Grundproblemet (eller att av dem) är väl snarare att det finns och byggs för lite hyresrätter. Där man som ung kan bo och spara till sin första köpta bostad. Nu blir det ju att föräldrar får belåna sina bostäder för att de unga ska kunna flytta ut/skaffa eget. Jag såg nån lägenhet i storstan som inte var mycket större än mitt vardagsrum för 1,5 mille, stor nog för en 18-åring som inte behöver bo så stort och för att komma in på "den riktiga bostadsmarknaden" senare i livet. Då blir det ju att föräldrar får belåna sig då ingen bank vill låna ut till en färsking utan borgenär med lite kapital bakom.
Sedan är det ju alla kostnader runt omkring så självklart ökar på det hela.

//MrS
Alla bor inte i fjollträsk ;) största felet är snarare nya hyresrätter är svindyra i hyra (kanske ännu dyrare i storstäderna). Har ligger hyrona på runt 7000kr för nybyggda lägenheter emot miljonprogramet byggda hyreslägenheter för 2000/3000kr i hyra beroende på storlek (dom som byggdes runt 70 tal).

Även nya statliga finansierade byggen är dyra hyror. Men är ingen rättighet att köpa bostad, man kan ju skaffa vanlig hyreslägenhet (men det kanske inte finns i Stockholm för vettiga hyror).
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Och grunden till detta är naturligtvis att alla, ja nästan alla, har sina fingrar i bostadsrätts-syltburken. Politiker, deras vänner, folk med pengar. Alla har ett intresse av att upprätthålla bostadspriserna. Det finns ingen politiker som vill bygga bort bostadskrisen - då skulle väljarbasens bostadsrätter sjunka i pris som en sjunkbomb. Politiskt självmord. Alltså - håll uppe efterfrågan och de ökande priserna.
Dock är behovet för stort, tvingas folk flytta till andra städer. Så man måste hålla kön i rimlig längd.

Jag vet att närliggande stad här, har kö över 10.000 och det hållet inte, även min kommun blir drabbad och många tvingas flytta hit och det ökar priset på bostäder.

Så när staden inte kan fixa bostadskrisen, så hamnar andra städer runtom i kris också. Nu tar det år att flytta hemmifrån.

Jag fixade en bostad innan värsta krisen kom hit. Så jag gynnas av bostadsbrisen, men i ett längre perspektiv måste man hitta en hållbar lösning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.