Hej

Jag undrar om jag ska undvika installation av mögelstopp i taket ?

Jag fick igår höra av en hantverkare att det kan orsaka mögel istället, att man ser ett större problem nu i hus som installerat mögelstoppar.

Känner ni till det?
 
näe det är fukten som gör att det möglar. Om sen ventileringen är felaktig så lär man ju åtgärda det och det finns såklart inget som säger att allt blir bättre av dylika tingestar. Allt beror ju på konstruktionen i övrigt.
 
Det var från början platt tak på huset med tjärpapp, under 90 talet gjordes en resning på taket, utrymmer är inte isolerat.

Hur löser man ventilationen om man inte använder mögelstopp?
 
har du problem med mögel idag?
 
Nej inga problem vad jag vet
 
"If it ain't broken, don't fix it"
 
  • Gilla
Tjoa
  • Laddar…
Vad menar du?
 
b8q menar - Varför ska du "laga" (åtgärda) ett fel som inte finns?

Varför vill du öka ventilationen på vinden?
Hur ser det ut (med ventilation) längs takfoten?
Hur ser det ut (med ventilation) vid gavlarna?
Bilder?
 
har du inga mögelproblem så fungerar ventilationen utmärkt hur den än är gjord. Inget att bry sig i alltså.
 
Jag förstår det vill jag också fråga hantverkarna om ..

Jag undrar mest om mögelstoppens funktion för ventilation så det inte blir mögel med eller utan mögelstopp.

Jag vet inte hur det ser ut med ventilation längs med takfot och gavel, hur ser jag det kan du visa ett exempel?
 
Det är rätt, den har fungerar bra, men nu vid renovering finns det risk att det renoveras fel ...
 
Ja, hantverkaren är inne på rätt spår. Bakgrunden är denna:

På senare år har man insett ökad ventilation av vinden riskerar att ÖKA fuktigheten på vinden, helt enkelt för att luften man ventilerar in är fuktigare än den utanför.

På nyare hus där det är tätt mellan varma bostadsytor och vindsytor kan man vara nästan helt säker på att ökad ventilation på vinden är fel.

På äldre hus med bristande tätning mellan bo och vindsytor har man traditionellt föreslagit mer ventilation med gavel ventiler och mögelstoppers som någon patentlösning på mögelproblem. Detta har ofta varit fel (garanterat fel vissa tider på året, mindre fel andra perioder).

Tyvärr är det mycket svårt att veta om mer ventilation är rätt eller fel. Det bästa är ju någon form av reglerad ventilation, men det är inte gratis.

Som man varit inte på ovan, har man inga problem med vinden idag ska man låta bli att göra några förändringar.
 
  • Gilla
Fredrik Å och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.