Hej !

Murat hus från 54 med källare.

Avloppsstam från kök och tvättstuga blir stopp med mindre översvämning i källare, regelbundet var 1 till 6 månader. Rensning med wire hjälper tills nästa stopp. En högtryckspolning har bara hjälpt 6 månader. Rensning med wire gör att det plötsligt rinner vatten fritt. Men en gång blev det tvärstopp igen mitt under rensningen, som att något ligger löst och täpper.

Avloppsstam från badrum/toa har aldrig blivit stopp. Det är två olika stammar under källare som sedan går ihop.

Eftersom jag skall lägga reglat trägolv på plattan så kan jag inte ha dessa översvämningar. Tvättstugan skall flyttas och jag har tänkt att flytta kökets avloppstam upp till källartaket och koppla in på övrig avloppstam som aldrig varit stopp.

FRÅGA:
Vad generellt kan stopp bero på, skall det vara så här från köksavloppet/tvättmaskin ?
Tror ni problemet försvinner med ny avloppstam, eller riskerar jag flytta problemet till den andra avloppstamen ?
 
Kanske bitar av rörets ovansida rostat sönder och ramlat ner?
dessa bitar kan då fånga upp matrester och fett mm.

Du kan ju ta dit en spolfirma och låta dom filma röret för att se exakt var och vad som möjligen kan orsaka problemet.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Jag tänkte filma det, men det verkar påkostat att filma av ren nyfikenhet. Oavsett orsak, ny synlig stam i taket blir bättre och kanske inte dyrare. Filmning är en sak, men åtgärden kan nog bli stambyte i alla fall.
 
Jag har samma problem och har haft det sen vi köpte huset. För oss är det sannolikt tvättmedelsrester som bygger stopp i avloppet. Jag inbillar mig att det är viktigt att få bort allt vid rensning annars finns det en bra grund för påbyggnad av tvättmedelsrester. Kanske lika för er.
 
  • Gilla
Wilhelm T
  • Laddar…
Om det är tvättmedelsrester, varför har inte alla boende samma problem. Eller är det så att tvättmedelsrester bygger på gamla rostiga järnrör, men inte på nyare men då borde alla husägare av äldre hus ha samma problem. Detta är avgörande för jag riskerar att flytta problemet när jag flyttar tvättstugan.

Är det inte några som har gamla järnrör utan problem ?
Och hur är det med kommunens rör, har dom ständiga problem med tvättmedelsrester ?
 
Det kan finnas många orsaker till att du får stopp.
Enda sättet att få ett svar är att filma eller bila upp, allt annat blir gissningar.
Och det fungerar även med gamla järnrör i bra kondition, våra är från -60, där vi bytt i tvättstugan och de var hur fina som helst. Men för det betyder det inte att dina är det.
En sak jag lärt mig med hus är att göra åtgärder utan att veta vad problemet kan bli dyrare än att ta hjälp för att först hitta problemet och sedan göra rätt åtgärd.
 
  • Gilla
aivo
  • Laddar…
Utifrån erfarenhet så skulle jag säga att det är fettbeläggningar i ledningen som är orsak till problemen du har. För att lösa problemen i din befintliga ledning så behöver du en grundlig högtrycksspolning med hetvatten och även filmning i samband med spolningen för att kontrollera att ledningen blir helt ren. Jobbet tar ca 1 - 3 timmar på plats för en van operatör lite beroende på förutsättningar. Under förutsättning att ledningen är i gott skick så kommer du sedan inte ha några mer problem.

Dock så är det ju mycket smartare att byta rören innan man renoverar källaren i stället för tvärtom.
 
Kaffesump, te, fett och matrester från köksavlopp gör att det för eller senare blir problem....
 
lvedin skrev:
Om det är tvättmedelsrester, varför har inte alla boende samma problem. Eller är det så att tvättmedelsrester bygger på gamla rostiga järnrör, men inte på nyare men då borde alla husägare av äldre hus ha samma problem. Detta är avgörande för jag riskerar att flytta problemet när jag flyttar tvättstugan.
Även nya avloppsstammar kan ha problem.
Jag lärde mig från en erfaren rörläggare att det beror mycket på liggande stammars lutning.

Man kan tycka att en stor lutning skulle vara bra, men tydligen är det så att vid stor lutning så rinner vatten snabbt iväg och eventuella restprodukter stannar kvar i rören.
Dessa torkar eventuellt och sedan byggs det på efterhand till ett generalstopp.

Det kan alltså vara en installationsgrej om en fastighet har problem men inte en annan.
 
Eftersom jag aldrig haft problem med den gemensamma delen (där köksavloppet också går). Jag har högtryckspolat och ändå upprepat haft problem. Då tror jag problemet är fett i kombination med en dålig installation alternativt skadat rör. Tvättmedelsrester tror jag inte på, eftersom alla pratar om fett, även kommunen har regler för att undvika stora mängder fett med fettavskiljare på restauranger.

Jag drar nytt synligt i taket och in till pannrum där avloppet sedan går ut. Vad jag förstår av roland53 så drar man då antingen vertikalt eller svag lutning.

FRÅGA:
Är det 1/50 lutning som är optimalt då?
 
På Wikipedia står det: "Avloppsledningar ska förläggas med självfall och det innebär att man monterar ledningen med en lutning. En avloppsledning i ett hus ska förläggas med 1 % (1 cm per meter) lutning. Är lutningen för liten så kan det bli stopp, är lutningen för stor så rinner vattnet snabbare än de fasta komponenterna vilket också kan orsaka stopp."


Sen hittar jag på internet många som hävdar att moderna plaströr är mycket mer förlåtande än gammaldags järnrör, så lutningen kan variera mellan en halv procent och flera procent, men i storleksordningen en procent ska det vara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.