Har råkat ut för det för flera år sedan.
Växter som stått i trädgården under flera år och verkar trivas har plötsligt dött.
Nu har det hänt igen växter som trivdes och såg välmående under hösten och som verkade må bra när vårsolen lyste över min trädgård.
På bara någon månad har bladen på mina Rododendron och grenar på Magnolier torkat. Har även några andra växter som blivit två meter höga har fått torra grenar som lätt går att bryta av.
Funderar över vad som är orsaken? Kan det vara den kalla våren och att tjälen inte gått ur marken när nätterna varit kalla med flera minusgrader. Misstänker att bladen vill växa i solen när det är varmt på dagen men när det är tjäle i marken kan växten inte suga upp vatten.
Kanske inte så lätt att tina upp tjälen med några liter varmt vatten eller bör jag skaffa juteväv och täcka över växterna tills tjälen gått ur jorden? Problemet är att jag har så många växter. Eller finns det någon billigare och tummare väv som jag kan täcka växterna med. .Ska jag dra upp växterna och plantera nya nu på våren när det finns gott om nya växter hos plantskolorna eller ska jag hopps på att det kommer nya skott på växter som verkar döda?
 
Claes Sörmland
Det typiska är att det kommer en varmperiod följt av sträng kyla. Då luras trädgårdsväxterna som ju inte är anpassade till vårt ostabila vårvinterklimat av den första värmen att vakna och sätta igång sitt genetiska vårprogram. En del av detta är att sänka sin tålighet mot kyla. När sedan hård kyla slår till så fryser deras celler sönder och de skadas eller dör.

Det är ofta detta som avgör just hur härdig en växt är.

Ibland är skadan bara på knopparna och då kommer de igen kanske tre veckor senare genom att aktivera vilande knoppar. Ibland är de helt döda.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.