I vårt hus har en del av köket monterats mot en murstock på vars motstående sida en kamin-insats finns. Om jag förstått rätt har det i rökkanalen installerats ett rör som leder upp och ut röken.

På murstocken har OSB och gips monterats med spikplugg (eller motsvarande) och därefter har köksskåpen hängts upp i OSB/gips.

Har efter att ha läst här på Byggahus insett att det nog inte är korrekt ur ett brandtekniskt perspektiv.

Min fråga är HUR farligt detta är? finns det risk för att OSB skivorna fattar eld när man använder kaminen?

När sotaren kommer nästa gång, kan han/hon anmärka på att det sitter ett nytt kök på andra sidan väggen från kaminen och döma ut kaminen och rökkanalen?

Måste/borde jag riva och fästa OSB skivorna på annat sätt? typ med lim? eller inte ha OSB skivor alls?

Tacksam för all input!
 
Oavsett vilken info du får här så är det din sotare som bestämmer. Så vill du ha ett säkert svar så fråga honom
 
  • Gilla
claym
  • Laddar…
H
Sotaren hos mig när han besikta fick jag inte sätta osb rakt på muren utan var tvungen att sätta plåtregel.
Ändträ gick bra mot men inte stående trä.
Men som det sagts ovan fråga sotaren det är dom som besiktar och inte oss på byggahus.

tror inte dom anmärker eller tänker på det.
Sen går det väl på eget samvete om man vill ha brandsäkert eller inte.
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Oavsett vilken info du får här så är det din sotare som bestämmer. Så vill du ha ett säkert svar så fråga honom
En anledning till att jag frågar här och inte sotaren är för att jag inte vill ha eldningsförbud om risken är nära noll att något kommer att hända (kaminen används endast för "myseldning"). Finns många kloka här på forumet :)
 
N Nils Karlsson1 skrev:
En anledning till att jag frågar här och inte sotaren är för att jag inte vill ha eldningsförbud om risken är nära noll att något kommer att hända (kaminen används endast för "myseldning"). Finns många kloka här på forumet :)
N Nils Karlsson1 skrev:
En anledning till att jag frågar här och inte sotaren är för att jag inte vill ha eldningsförbud om risken är nära noll att något kommer att hända (kaminen används endast för "myseldning"). Finns många kloka här på forumet :)
N Nils Karlsson1 skrev:
En anledning till att jag frågar här och inte sotaren är för att jag inte vill ha eldningsförbud om risken är nära noll att något kommer att hända (kaminen används endast för "myseldning"). Finns många kloka här på forumet :)
N Nils Karlsson1 skrev:
En anledning till att jag frågar här och inte sotaren är för att jag inte vill ha eldningsförbud om risken är nära noll att något kommer att hända (kaminen används endast för "myseldning"). Finns många kloka här på forumet :)
Är det så att det är en gammal skorsten med flera olika murade kanaler i? Förr gjorde man skorstenarna större och hade någon kanal till spis/panna o sedan några till ventilation. Vet du om det var tapet på skorstenen innan de satte osb/gips på den?
 
M Myrkebab skrev:
Är det så att det är en gammal skorsten med flera olika murade kanaler i? Förr gjorde man skorstenarna större och hade någon kanal till spis/panna o sedan några till ventilation. Vet du om det var tapet på skorstenen innan de satte osb/gips på den?
Det är en äldre fr 60 talet med två kanaler i, en för köksventilationen på vilken köksfläkten är kopplad och vid sidan av den en rökkanal till fd öppna spisen nu kaminen/insatsen.

Det satt ett originalkök på samma plats innan men inte fäst/skruvat i murstocken och sen kanske man tänkte annorlunda på 60 talet när huset byggdes..
 
Tänkte om det hade varit flera kanaler så hade du kanske fått lite mer distans mellan rökkanalen och kökssidan. Och är det så att skorstenen hade varit tapetserad innan osb/gips så hade man fått en fingervisning på hur varmt det kan bli. Hade den blivit riktigt varm så borde inte tapeten ha klarat sig. Annars är det som det tidigare har nämnts, sotaren som bestämmer. Känns som det är dumt o chansa.
 
om du har ett insatsrör inuti rökkanalen så har du både hängslen och livrem för då skall du brassa på HÅRT i flera dygn innan strålningsvärmen värmer först upp mellanrummet till insidan av skorstenen och sedan själva skorstenen på det till 100gr dessutom för att få fyr på OSB-n.-.

(som jämförelse så har jag provat elda HÅRT i ett par timmar(8h typ) för att provocera min installation och jag kom inte upp i alltför hög temp på utsidan av min murade murstock(halvsten)., kanske 60-70 gr ) och det var bara den fläcken där rökgaserna träffar murväggen som blev så varm...
 
N Nils Karlsson1 skrev:
En anledning till att jag frågar här och inte sotaren är för att jag inte vill ha eldningsförbud om risken är nära noll att något kommer att hända (kaminen används endast för "myseldning"). Finns många kloka här på forumet :)
Men sotaren ska väl ändå besiktiga med jämna mellanrum ?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.