Hej,

Detta blir mitt andra inlägg i forumet och jag hoppas på att kunna få lite hjälp!

Jag och min sambo köpte vårt första hus i juni -11 och har renoverat kök, hall, vardagsrum och biorum i källaren. Kvar återstår några sovrum och så småningom ett nytt badrum.

Huset är från -74 och är ett enplanshus med källare på 108+108kvm. Har tidigare varit uppvärmt med elradiatorer men vi har numera luftvärmepump samt insatskamin i källaren.

När vi flyttade in var huset bebott av ett äldre par, dessa var också de enda ägarna till huset då mannen hade byggt det mesta av huset. Vid visningar noterades ingen särskild lukt mer än "äldre" möbler, tapeter och liknande. Något som vi fick bekräftat vid besiktningar och en "egen besiktning" med hjälp av en husbyggare. Det gjordes fuktmätningar i hela källaren utan några oroande resultat.

Vi antog därför att den "äldre" lukten skulle försvinna så småningom efter att vi flyttat in, renoverat, målat och fått in nya möbler.

Idag känner man ingenting när man är i huset. Vi känner inget och när man frågar vänner och familj som är på besök upplever de ingen särskild lukt. Däremot känner vi själva en speciell lukt på våra kläder och min sambo nämner ibland att hon tycker att hennes hår luktar den här "äldre" lukten. Här om dagen frågade jag när vi var hos några vänner om de tyckte mina kläder luktade något speciellt, och de höll med om att de luktade lite "fukt" eller "äldre lukt". Svårplacerad lukt då det inte är övertygande fuktlukt, snarare en lite unken lukt.

Vi har inte ännu köpt nya garderober till huset, men även ytterkläder som hänger i hallen luktar likadant. Vi använder dessutom inte samma garderob (hennes garderob är i ett annat rum).

Min svärfar som är mycket duktig inom husbyggande och liknande var här i veckan och gick runt i framför allt källaren för att se om han upplevde att det luktade något speciellt, men var övertygad om att det helt enkelt luktar lite "källare". Inget att oroa sig över enligt honom. Vi har luftspalter mellan golv och vägg och runt om i luftspalterna luktar det inget mer än kanske just "källarlukt". Notera att vi har en trappa mitt i huset ner till biorum i källaren, utan dörr eller liknande.

Vad kan vi göra åt detta? Det känns ju inget i huset när man är här, men kläder luktar lite unket när man är hemifrån. Det är inte speciellt roligt och dessutom oroväckande.

Tacksam för all hjälp vi kan få!
 
Ett tips, din fråga handlar inte om det som man brukar kalla Byggnadsvård, så du skulle kanske få fler svar i någon annan forumdel.
 
Skulle någon moderator kunna flytta tråden till lämplig forumsdel?
 
Din fråga är på rätt ställe.
Har ni kollat på vinden om det finns något misstänkt där. Hur fungerar ventilationen. Vad har ni för golv i källarplanet, hur ser källarväggarna ut är det puts eller är dom inklädda med något trä eller skivmaterial. Om det är puts har ni kackat runt på putsen för att kolla om den sitter fast hela vägen nerifrån och upp till tak. För om det inte är mögeldoft så är det i vart fall en indikation om fukt, var häger de kläder som luktar, börja där och kolla runt allt för det är där man minst anar.
 
Vinden kontrollerades senast i Juni när vi köpte huset. Fick beröm för hur fin den var. Ventilationen fungerar som den ska. Furugolv i gillestugan i källaren, betongkällare med putsväggar varav två av väggarna har träpanel. Uppreglat innanför väggen och isolerat, allt ser snyggt ut och fuktmätningar har borrats runt om i allt organiskt material utan resultat. Däremot är betongväggen (yttervägg) i hobbyrummet lite skadad på tre ställen. Det har släppt lite betong pga sprickor. Jag har slagit bort den lösa betongen, men det är inga stora bitar. Hade över en vän som kikade på det och han tyckte inte att det var något att oroa sig för om det inte blev värre. Förra ägaren sade att det hade varit så länge, men besiktningsmannen anmärkte inget på det.

Kläderna hänger på övervåningen i sovrummet. Har svårt att tro att det skulle vara fukt på övervåningen. Tankarna styrs ju så klart till källaren, men vi har inte hittat något mer än just de sprickor i betongväggen.
 
Kan man härleda skadorna i betongvägg till sättningsskador, annars kan det vara fuktgenomslag som beror på att vatten på utsidan inte når ner till dräneringen.
 
L
Rökte föreggående ägare inne? Tryckta syllar?
 
L
Mina svärföräldrars hus är likadant. Man luktar när man går därifrån. Men de röker inne men inte när vi är där.
 
Du har inte kollat tvättmaskinen? kan ju vara gammal och möglig?
 
har ni avfuktare i källaren?

hos mina föräldrar där det är omdränerat och fuktspärrad grund så har det alltid varit lite fuktigare/kallare/"källardoft" i källaren, men efter de stoppade dit en avfuktare (som i början sög åt sig kopiösa mängder vatten första dygnen) är det en enorm skillnad.

nu måste de tömma kärlet 1-2ggr/månad jämfört med de första dygnen flera ggr per dag....
 
cecar33: Hur menar du att denna tråd ligger rätt och har med byggnadsvård att göra?
Kanske det är så att lukten kommer från gamla spånskivor? Aldhyd kan utsöndras i limmet på gamla skivor. Men den lukten kanske man inte skulle beskriva som källarlukt.
 
Vi har en luftavfuktare i källaren som under sommarmånaderna fyllde kärlet över ett dygn. Nu har vi testat köra den igen, men det blir bara en mycket liten mängd vatten som den suger åt sig. Mig veterligen har ingen rökt inomhus här. Det finns inga tecken på det och förra ägaren var ingen rökare (hans fru är avliden, men jag tror inte att hon rökte heller).

Återigen.. Det känns inget särskilt när man är i huset. Det är bara precis kläderna som luktar när man är någon annan stans. Ingen stark lukt, men den känns och det är väldigt störande.

Vi funderar på att ta hit någon som får göra en undersökning och gå till botten med det här. Vilka rekommenderas? Anticimex? Vad kan en sådan undersökning kosta mellan tumme och pekfinger?
 
Anders Roslagen! Jag vill nog vända på frågan. Är det något som är fel på placeringen i byggnadsvård?
 
Tilläggas skall även att tvättmaskinen bara är ett par år gammal.

Vad som förbryllar mig är varför kläderna som hänger uppe i ett helt annat rum på övervåningen skulle lukta om det var problem i källaren. Framför allt när man inte känner någon speciell källardoft ens när man är i källaren.
 
cecar33: Byggnadsvård handlar om att verka för att byggnader och bebygda miljöer från alla/olika tider skyddas, vårdas och bevaras, att hålla kunskapen om äldre byggnadsteknik levande, förstå den äldre bebyggelsens speciella förutsättningar och historia. Visst även att främja god kvalitet i nutida planering och bebyggelse. Målet är varsam renovering för bevarande av kulturellt värde så att så många som möjligt skall kunna ta del av vårat kulturarv. Faller tråden in under någon av dessa kriterier? Har iprincip plockat rakt av från Svenska byygnadsvårdsföreningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.