Jag har precis skaffat mig en tomt och är på gång med förhandsbeskedet nu. Började röja lite på tomten för några dagar sen med traktor o röjsåg då jag plötsligt stötte på berg mitt på tomten... Tomten lutar en del och ungefär där berget är kommer jag o få fylla upp med ca. 1 m. Jag är helt nollställd då det gäller grundarbeten men tror ni jag kommer behöva spränga eller hur gör de som kan när de kommer ?? Hur djupt ner gräver man för plattan ??
 
Mikael_L
Jeben skrev:
Hur djupt ner gräver man för plattan ??
Svaret på det tror jag är:
"Det varierar" :surprised:

Man måste gräva till att det är bra grundförhållenden kan man säga, så allt organiskt material närmast ytan måste obönhörligen bort. Sen kan man antagligen bli tvungen att gå djupare om det är dåliga jordarter, ibland är ju inte det praktiskt möjligt utan man får påla istället.

Men djupet är väl ca 0,3 - xx meter.

Sen måste VA-servisen komma på tjälfritt djup, vilket i Värmland säkert kan vara 2 meter på sina håll.

Någon som kan mer, för jag är väl inte särskillt bevandrad i detta, får gärna fylla på med mer info.
 
En vanlig villaplatta brukar vara 3-4 dm tjock med isolering. Den brukar då sticka upp 1-2 dm. Sen vill man ha en 2-3 dm för dränering och dräneringsrör också så om du utgår från att du behöver en halvmeter så har du ett bra riktvärde. Där du ska ha rör kan du behöva gå lite djupare men modern markisolering är rätt effektiv så man behöver inte gå så djupt som två meter om man isolerar.
 
Finns Bensin Jordborrar man kan hyra, så kan du göra lite Borr hål o se om du stöter på berg där du har tänkt ha huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.