A
Hej, är snart klar med regelverket till min altan och ska om ca 2 veckor börja lägga trallen. Har varit väldigt noga att ramen ska bli riktigt rak och följt med rätskiva och murarsnören åt alla håll och kanter och vinklar och sorterat bort en del böjda reglar..

Använder 45x170 i hela stommen, då altanen behövde vara låg använde jag balkskor för att få golvreglar och bärlina i samma nivå. Bärlinorna sitter i plintar, max 2x2 meter mellan plintarna på alla håll.

Märkt när jag kollat med rätskiva att några reglar mellan bärlinorna slagit sig som typ ett U alltså typ 2 mm lägre på mitten än i ändarna...

Är orolig det blir ännu värre och att trallen blir skev och böjd..


Hur noga behöver jag va? Känns onödigt dyrt att börja byta ut vissa reglar om dom också skulle slå sig... hur noga är ramen för ett trallgolv? Ska lägga 28x120
 
  • Obehandlad träregelverk för en altan under konstruktion, med synliga balkskor och stödplintar på en gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inte alls skulle jag säga, trall slår sig åt alla möjliga håll och kanter, dina perfekt gerade hörn kommer se ut som skit om 2 månader när trallen torkat, stommen sätter sig efter tid, glad gubbe blir sur gubbe osv osv. Kör på bara
 
  • Gilla
Jabba99X och 5 till
  • Laddar…
A
P patfred skrev:
Inte alls skulle jag säga, trall slår sig åt alla möjliga håll och kanter, dina perfekt gerade hörn kommer se ut som skit om 2 månader när trallen torkat, stommen sätter sig efter tid, glad gubbe blir sur gubbe osv osv. Kör på bara

Ok det får bli vad det blir då typ? Du menar ovsett hur noga jag är nu så ändrar sig allt sen ändå?
 

Bästa svaret

Se ut som skit är kanske lite överdrivet men det kommer inte se lika perfekt ut efter det torkat ur. Men det kommer se betydligt bättre ut än om du inte hade försökt alls.

Men att jaga millimetrar på en altan är lönlöst.
 
  • Gilla
patfred och 1 till
  • Laddar…
A
Luc Reiner Verkstadsteknikern skrev:
Se ut som skit är kanske lite överdrivet men det kommer inte se lika perfekt ut efter det torkat ur. Men det kommer se betydligt bättre ut än om du inte hade försökt alls.

Men att jaga millimetrar på en altan är lönlöst.

Det säger min sambo också... att jag måste sluta jaga millimetrar för blir aldrig färdig annars , men får hopps slutresultatet blir bra för kan inte göra det mer noggrant än vad jag gjort.
 
  • Gilla
Luc Reiner
  • Laddar…
Shirack skrev:
Det säger min sambo också... att jag måste sluta jaga millimetrar för blir aldrig färdig annars , men får hopps slutresultatet blir bra för kan inte göra det mer noggrant än vad jag gjort.
Då tror jag att du är hemma!
 
A
hobbs hobbs skrev:
Då tror jag att du är hemma!
frågan är hur mycket man ser när trallen är lagd att några golvreglar under är 2-3mm lägre på mitten på någon, eller sånt är som sagt ovan omöjligt jaga på altanbygge?
 
Shirack skrev:
frågan är hur mycket man ser när trallen är lagd att golvregeln under är 2-3mm lägre på mitten på någon, eller sånt är som sagt ovan omöjligt jaga på altsnbygge
Enbart du kommer veta/tänka på det.
Det kommer bli fint, sen med tiden kommer gerningar mm torka isär. Du har gjort ditt bästa, var nöjd med ditt arbete.
Trä är levande material, och det tryckta är sällan det bästa.
 
  • Gilla
Luc Reiner och 1 till
  • Laddar…
A
FredrikR FredrikR skrev:
Enbart du kommer veta/tänka på det.
Det kommer bli fint, sen med tiden kommer gerningar mm torka isär. Du har gjort ditt bästa, var nöjd med ditt arbete.
Trä är levande material, och det tryckta är sällan det bästa.

Tack för bra svar.
 
  • Gilla
Renon
  • Laddar…
Shirack skrev:
frågan är hur mycket man ser när trallen är lagd att några golvreglar under är 2-3mm lägre på mitten på någon, eller sånt är som sagt ovan omöjligt jaga på altanbygge?
Tror inte du kommer se eller känna det. Du behöver ju inte lägga dig på golvet och kika efter ojämnheter när det är klart. :) Sen beter sig alla trallbrädor lite olika också, vilket gör att altanen kommer jämna ut sig överlag.
 
H
Problemet är väl att jag många hantverkare har cm passning och ibland med både bra och dåliga resultat.

hobby snickare de vet vad mm är och oftast ska vara väldigt noga.
En del snickare skulle behöva lära sig vad mm är med.

med det sagt 2 mm kommer inte märkas.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Sen blir det tjäle i marken som sen går ut och allt har rört sig lite.

Mitt spabad var i våg i somras, på senvintern så märkte jag att det lutade flera cm, nu är det snart rakt igen.
 
  • Gilla
TTomaSS och 1 till
  • Laddar…
Mina golvreglar stod exponerad för solen i månader utan förankring. De slog sig flera centimetrar upp till 5 cm och vred sig nått för dj***t. Man kan kan bända lite mör man skruvar trallen det syns inte alls nu.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Mikael_L
nino nino skrev:
Sen blir det tjäle i marken som sen går ut och allt har rört sig lite.

Mitt spabad var i våg i somras, på senvintern så märkte jag att det lutade flera cm, nu är det snart rakt igen.
Och om några år kommer det alltså luta lite åt något håll, året runt.
Life sucks then you die.... :sweat:

Men det mesta som är mindre än 1cm syns inte alls på färdig altan, det är bara glipor som ska vara ihop som märks. Och inget under 2-3mm syns alls.
Och sen rör sig altanen en hel under årets gång och med tiden.
 
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
En sak jag tror är vettigt att göra är att slipa av någon mm i 45° vinkel där ändträ på trall är uppåt, för att minimera risken för stickor och annat obehag.
Går snabbt med någon slipmaskin.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.