Bor i en bostadsrätt och gjorde nyss en radonmätning och fick resultatet 250 i ena sovrummet och 230 i vardagsrummet. Bör jag vara orolig för detta? Vet inte om jag orkar ta upp detta med föreningen, eller bör jag göra det och kräva att dom åtgärdar detta?
 
Har du själv mätt radonet? Hur låg radonmätarna placerade vid mätning? Bor ni på bottenvåning utan utrymmen under?
 
Röker du?

Om du inte gör det kan du slappna av.

Titta gärna på följande diagram. Enligt detta så är risken för lungcancer ungefär lika lågt vid alla radonnivåer för icke-rökare:
https://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/start/Radon/Halsorisker-med-radon/

Röker du 15-24 cigaretter per dag ökar risken med ungefär 5 procentenheter om du bor i ett hus med 250Bq/m3 radon jämfört med 0 Bq/m3.

230 - 250 Bq/m3 låter inte så farligt.
 
Redigerat:
Jonatan79 skrev:
Har du själv mätt radonet? Hur låg radonmätarna placerade vid mätning? Bor ni på bottenvåning utan utrymmen under?
Beställde mätdosor och mätte. Mätdosorna hängde ungefär i mitten av rummen. Bor inte på bottenvåning.
 
eviljava skrev:
Röker du?

Om du inte gör det kan du slappna av.

Titta gärna på följande diagram. Enligt detta så är risken för lungcancer ungefär lika lågt vid alla radonnivåer för icke-rökare:
[länk]

Röker du 15-24 cigaretter per dag ökar risken med ungefär 5 procentenheter om du bor i ett hus med 250Bq/m3 radon jämfört med 0 Bq/m3.

230 - 250 Bq/m3 låter inte så farligt.
Nädå ingen röker.
 
OK, det är absolut ingen fara. Gränsvärden för radon har sänkts oerhört mycket på senaste tiden, detta gäller främst nybyggnation av lgh och hus. Se till att ha så bra ventilation som möjligt i lägenheten blir mitt tips, annars kan ni "somna om" :cool:
 
Tobias Skoglund skrev:
Nädå ingen röker.
Med tanke på den lilla avvikelse från gränsvärdet är risken mycket liten att du skulle få lungcancer p.g.a. radonet i din inomhusluft.

Är du orolig för lungcancer är passiv rökning, promenader på vältrafikerade gator, etc. förmodligen ett större bekymmer.
 
Ainatar skrev:
Vet inte om jag orkar ta upp detta med föreningen, eller bör jag göra det och kräva att dom åtgärdar detta?

Det är föreningens skyldighet att stå för radonåtgärder. Jag vet inte om man som bostadsrättsinnehavare har någon skyldighet att rapportera överskridna gränsvärden till styrelsen, men det kanske ändå är värt att upplysa styrelsen om din mätning. Även om ditt värde inte är särskilt högt så finns ju risken att andra i föreningen ovetande bor i lägenheter med betydligt högre värden.
 
Fairlane
När jag var ordförande i en BRF för ett antal år sen så mätte vi radonnivåer i några olika lägenheter, olika storlekar på lägenheterna, olika våningsplan etc. Alla lägenheter vi mätte låg klart under gränsvärdena (40-120), utom en som låg närmare 200 (om än under). Den lägenheten låg på nedre botten och de hade fönsterventilerna stängda.

Två så gott som identiska lägenheter kunde skilja mellan 40 och 120 Bq/m3. De med det lägre värdet hade fönsterventilerna öppna, medan de andra körde med stängda fönsterventiler. Om du har stängda ventiler nu kan det vara en god idé och öppna dessa för att få ner radonet.
 
Fairlane skrev:
När jag var ordförande i en BRF för ett antal år sen så mätte vi radonnivåer i några olika lägenheter, olika storlekar på lägenheterna, olika våningsplan etc. Alla lägenheter vi mätte låg klart under gränsvärdena (40-120), utom en som låg närmare 200 (om än under). Den lägenheten låg på nedre botten och de hade fönsterventilerna stängda.

Två så gott som identiska lägenheter kunde skilja mellan 40 och 120 Bq/m3. De med det lägre värdet hade fönsterventilerna öppna, medan de andra körde med stängda fönsterventiler. Om du har stängda ventiler nu kan det vara en god idé och öppna dessa för att få ner radonet.
Alla ventiler är öppna. Har en inglasad balkong utanför sovrummet, märker att draget i den ventilen är mycket sämre än i andra rum, men det lär ju bero på inglasningen.
 
eviljava skrev:
Röker du?

Om du inte gör det kan du slappna av.

Titta gärna på följande diagram. Enligt detta så är risken för lungcancer ungefär lika lågt vid alla radonnivåer för icke-rökare:
[länk]

Röker du 15-24 cigaretter per dag ökar risken med ungefär 5 procentenheter om du bor i ett hus med 250Bq/m3 radon jämfört med 0 Bq/m3.
Om detta är sant så känns ju hela den här radonhanteringen rätt onödig. Om man röker så borde man rent logiskt inte vara särskilt rädd för några procents förhöjd risk för lungcancer då man med sin egen rökning utsätter sig för betydligt högre risk.

Innan jag läste detta så trodde jag att radon var något 'farligt', men som ickerökare verkar det ju inte vara något att ens fundera på om det inte handlar om väldigt höga nivåer. Kan man misstänka någon stark lobbygrupp som påverkat för att skapa denna oro. Det finns ju onekligen företag som tjänar bra på folks 'felaktiga' rädsla.
 
Ah men lol här har man gått och nojjat över radonmätningen!
Snittar på 250bq och röker i princip aldrig, snacka om skrämselpropagande!
Drar man 20 cigg om dagen så tror jag inte radonet är den stora boven i dramat heller...
 
Samma samband gäller väl mellan Asbest och rökning? Där har man ju lyckats skrämma folk så att en del blir rädd att få cancer av att se en eternitplatta...
 
useless skrev:
Samma samband gäller väl mellan Asbest och rökning?
Nej det tror jag inte alls det gör. Asbestfiber är luftburna och tar sig in i lungorna på egen hand til stor del. Radondöttrar älskar att lifta med rökpartiklar, därav den stora risken för de som röker. Plus att rökningen i sig också är cancerframkallande så klart.
 
Intressant info från SSM. Nog hade jag klart för mig att risken för rökare är markant högre än för icke-rökare men att skillnaden för icke-rökare var så lite beroende av radonhalt var nytt för mig. c:a 0,5% vid 200 bequerel och c:a 0,8 % vid 800 bequerel! Det gör ju att man som icke-rökare i stort sett inte kan motivera radonsanering över huvud taget så vida man inte gör det ur försäljningssynpunkt. Hm...
 
  • Gilla
Maria Ohlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.