Hej alla!

Först och främst vill jag säga att jag skäms nästan lite för den här trådstarten. Dels för att det redan finns 100 liknande trådar, dels för att jag egentligen vet innerst inne att den här oron är irrationell och obefogad. Men nu över till mitt "problem".

Vi har köpt ett hus av en släkting och det lämnades kvar en hel del grejer kvar nere i källaren. Ett av rummen är en typ av verktygsbord som var helt belamrad med prylar. Häromdagen rensade jag rummet och fann då på en hylla en klaffventil, som suttit nere i källaren men nu är ersatt av någon form av isolering, på en av hyllorna. På baksidan av ventilen fanns det fragment av asbestpapp (tror jag, har inte analyserat, men utifrån vad jag läst mig till här på forumet så är sannolikheten stor åtminstone). Klaffventilen med tillhörande papp avlägsnades ur huset enligt konstens alla regler och lämnades på ÅVC.

Vad har då föranlett ångesten som lett till den här trådstarten? Jo, vad har hänt med resten av pappen? Har den bara slitits/ramlat bort och då kontaminerat källaren med asbest? Om den har det, kan den asbesten spridit sig runt i hela huset? Har jag utsatt mig själv och, framförallt, min familj för fara genom att bo i huset?

Värt att tillägga är att jag har absolut inte den blekaste aning om när pappen "försvann", hur det gjordes eller något öht. Huset stod dessutom "tomt", men med tillsyn de två åren innan vi flyttade in.

Avslutningsvis så förstår jag att jag den här oron är helt irrationell och den ökade kortisolutssöndringen stressen medfört förmodligen skadat min hälsa i högre utsträckning än anledningen till oron. Därför undanber jag kommentarer som påtalar just detta, eftersom jag egentligen är medveten om att det är så. Det jag efterfrågar är helt enkelt någon som sakligt kan bekräfta att min oro är helt och hållet obefogad så jag kan gå vidare med mitt liv. Det kan jag visserligen ändå, men ja, ni fattar.

Tack på förhand!
 
KristinaRT
Din oro är helt obefogad. Vilket du vet, men vill höra från ngn annan. Därför säger jag det…
Grattis till nya huset och lycka till med städning och renovering!
 
Düsseldorff
Du behöver inte oroa dig. Asbest är inte ett spöke som för alltid hemsöker det rum det en gång funnits i.

Asbest är som damm, det försvinner med tiden genom städning, ventilation, folk som rör sig i utrymmet osv.

Sen har du ju ingen aning om pappen. Den har förmodligen tagits omhand på ett föredömligt sätt.
 
Sen bör det även påpekas att m,ed rätt mätmetoder finner man asbest i vanlig luft också.......Det är ingen mineral vi har hämtat på Mars direkt.
 
Tack för att ni tog er tid att svara. Känner mig lugn nu igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.