Ser i många trådar att man tar upp just Teknisk Livslängd på diverse byggmaterial. Oftast 40 år. Sen är materialet slut.

Mitt hus byggd 82 har då uppnått den åldern med
råge.
Ja herrejösses, det faller väl snart sönder och blir värdelöst.

Huset är väl underhållet. Bl a blev det nytt plåttak ovanpå Shingeltaket, som hade extra kort livslängd angivet till 30 år.
Nu blev det åtgärdat vid 38 år, fortfarande tätt. Ett utmärkt pappunderlag för plåttaket.

- För ca 15 år sedan grävdes dräneringen upp på de sidor som har mark som lutar mot huset.
Bytte några slangar, som lagts ned väl slarvigt.

Allt takvatten, både från fram resp baksida leds nes ned i grova frostfritt nedgrävda avloppsrör till slänten nedanför stugan.
Rören från baksidan av huset ligger med fall rakt genom husgrunden.
Funkar mycket bra.
 
Redigerat:
Då jag senaste åren märkt att mycket lite vatten trängt genom de på höjden liggande Ytongbalkarna på några få ställen, så gräver jag upp lika som för 25 år sedan.

Separerar matjord från sand, så jag kan återanvända materialet.
Det grus som ligger ovanpå markdräneringen av vita perforerade slangar i höjd och under gjutna betongsulan, som Ytongbalken står på får ligga kvar.
Livslängden är helt ok trots 42 år!
Ingen anledning att byta.

Tanken är att gräva såpass djupt att jag kommer förbi den gjutna avrinningsfalsen utåt längst upp på betongsulan.

River ur alla mjuka delar på Ytonggrunden. Lagar / fyller och rappar med en blandning av typ
Husfix och kakelfix. Ev finbetpong och kakelfix.
Detta enligt min svåger som jobbat med detta i 65 år.
 
Redigerat:
Så när allt är klart och jämnt, stryks allt med minst 2 lager kallasfalt.
Även betongsulan med snedkant.
Då måste allt ev vatten leta sig nedåt i dräneringen.

Sist blir det Platonmatta på väggen, under marknivån och som kommer att sluta vid betongsulan.


Tycker väl att detta blir ett skapligt underhåll, som varar min resterande tid i huset och mer därtill.
Närbild på husgrund med kallasfalt, gul slang, grus och gräsmatta. Träfasaden är röd och fuktspärren förbereds innan placering av Platonmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dräneringssystem vid ett hus med synliga rör och slangar, betongsula med kallasfalt och Platonmatta monterad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röd trävägg på ett hus med dräneringsarbete runt grunden, betongsulan klädd med kallasfalt, och en dräneringsledning ansluten till ett stuprör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Typ jobba för framtiden nu när jag är pensionär och när jag inte är ute o seglar på Vänern.

På spaden igen, några timmar.
 
Redigerat:
Grunddränering vid en husvägg med en svart stuprörsanslutning och gula och vita dräneringsrör inlagda i ett grävt dike fylld med grus och jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utgrävd mark med grävt dike vid husgrund, ett nät placerat över dikeskanten och några verktyg som spade och slangar på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dräneringsarbete vid husgrund, med skyddsmatta och stenlagd grund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En segelbåt förtöjd vid en upplyst brygga under kvällstid med molnig himmel i bakgrunden och mörka silhuetter av träd i fjärran.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.