hej! Vi har köpt radhus från 08. I badrummet var det en tunn spricka vågrätt i tre kakelplattor i rad närmast golvet. De gjorde en fuktmätning på andra sidan väggen som inte visade några avvikande värden. I badrummet var det förhöjda värden men de sa Ocab kan vara på grund av att de träffade regel eller kvarstående fukt. Av någon anledning kan jag inte släppa oro kring ev fuktskada och tätskikt som är sönder.
Kan man helt utesluta det på grund av mätningen? Kan det bli en fuktskada i framtiden? Vi tänkte inte åtgärda plattorna då de inte syns, det är ett badrum där. Hur märker man om det skulle bli fuktskada?
 
Kakeplattor går inte sönder av fukt. Det man "brukar" oroa sig över vad gäller sprickor i kakel är om huset sätter sig eller liknande. Jag har dock endast stött på sprickor i kakel där de tillfogats genom yttre våld eller helt enkelt varit så från början.
 
Kakel och klinkers utgör inte något tätskikt, så en spricka skulle jag inte betrakta som något problem annat än rent estetiskt. Som johd01 säger så kan det i vissa fall skapa oro kring att huset sätter sig, men det finns många andra anledningar till att de skulle kunna spricka så har man bara lite koll på att inte nya sprickor dyker upp eller denna växer så kan man nog vara lugn.
 
Tusen tack för att ni tog er tid att svara
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.