Hej!

Jag bor i ett prefab-radhus i trä byggt av Peab tidigt 90-tal. Grunden är en betongplatta och ca 2 dm ovanför marknivå sitter träpanel som fasadtäckning.

Alldeles nyss såg jag en orm ringla runt på tomten - och vips ser jag den sticka in i ett hål nära ytterdörren. Häromdagen såg jag samma sak hända hos en granne - fast då stack ormen upp in under träpanelen på hörnet av huset.

Jag prövade att ta trädgårdsslangen och spola in i hålet men varken orm eller vatten kom ut någonstans... Var tog vattnet vägen?? Tänker att jag kanske gjorde ett misstag och skapade en fuktskada till på köpet...

Hur som helst så har jag ett par frågor ang detta...

1. Tror ni att ormrackarn kan ta sig in i huset?
2. Hur tror ni väggen är uppbyggd? Gissningsvis är det en luftspalt bakom fasadpanelen, men varför kom inte vattnet jag sprutade in ut igen?
3. Är det någon som har något förslag på vad jag kan göra? Vänta till vintern och sätta
Hönsnät hela vägen under panelen samt eventuella hål? Eller övervintrar ormen i väggen?

Obehagligt!
 
1. Ja
2. Kan ju vara antingen Vindpapp eller asfaboard bakom luftspalten, du kanske peta hål i pappen och tryckte vattnet rätt in i isoleringen.
3. Ja hade öppnat upp väggen o kollat va som hänt, inte så mycket för ormens skull utan var vattnet tagit vägen, blöt isolering är inte bäst,
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Ormen är nog inget större problem, den äter eventuella möss, men inga människor.

Om vattnet inte kom ut igen, så har det stannat kvar - och vatten i väggen är inget bra.

Öppna och torka.


För övrigt är alla svenska ormar fridlysta, så du får inte skada dem och inte ens förstöra dess bo = reparera ditt hus.
Riktigt så långt tycker jag inte att man skall ta det. Släng ut ormen och täta hålet, så slipper du både ormar och möss.

/ Fredrik
 
Det visade sig vara en snok som låg och tryckte intill väggen under "bron" (trädäck utanför entrédörren). Är till 90 % säker på att vattnet hamnade där också. Dvs inget upp in under panelen.

Den hade alltså inte tagit sig upp i väggen, vilket jag är osäker på om den ens kan. Det ligger väl en läkt i vägen?

På grannens hus smet den visserligen upp under hörnpanelen, kanske annorlunda där?

Tills vidare är alltså "faran" över, avvaktar och håller ögonen öppna!
 
Jag hade samma sak i vårt tidigare hus. Du får försiktigt bryta loss panelen.
Bakom panelen har du antagligen vindpapp (svart/mörkgrå) och bakom den isolering och sen plast. Efter plasten mer isolering och sen gipsskivorna inomhus.

Jag bröt loss några fasadplankor, skar upp vindskyddet och där hade ormen ett litet bo ovanpå betonggrunden inne i isoleringen. Ormen fick flytta till en stenhög i skogen... I mitt fall vad det en snok och de har INTE några huggtänder och inte ens tänder stora nog att bita genom en människas hud. De använder dock urin som försvar och det luktar vedervärdigt så gummihandske på innan den som flyttar ormen tar i den!
Om det är en huggorm skulle jag inte vara lika snäll (och man har rätt att avliva huggormar på egen tomt i närheten av boningshus).

Jag lade sen takfotsnät i aluminium (ex: https://www.byggmax.fi/sv/isolering...ast-och-vindskydd/takfotsnät-aluminium-p25946) som jag sköt fast med häftpistol under fasaden runt hela huset och trykte sen upp mot betongen.
 
Och, ja, låt panelen vara öppen tills vattnet torkat!
 
Skulle bara vilja lägga in en notering om att snokar visst har tänder som kan bita igenom hud. Dock inga hugg- eller gifttänder. Har hört att bettet kan bli infekterat men det vågar jag inte lova. Vågar dock lova att de kan bita igenom hud (been there, done that) :)
 
BiFuel skrev:
Skulle bara vilja lägga in en notering om att snokar visst har tänder som kan bita igenom hud. Dock inga hugg- eller gifttänder. Har hört att bettet kan bli infekterat men det vågar jag inte lova. Vågar dock lova att de kan bita igenom hud (been there, done that) :)
Jag har också den erfarenheten, tyvärr. Och bettet kan bli infekterat precis som alla andra bett.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.