har nu äntligen lyckats att sparka igång min panncentral. Eldar med en Orlan25kw mot en 750liters acc laddar den med Termovar laddomat. Har sedan Kulvert med Acasos kulvert styrning till en 750liter acc i källaren. till problemet. laddomaten öppnar inte fullt förens vid 84grader. och jag får ju inte upp pannan i mer än 80. hur gör man? får ju ingen riktig fart i systemet.
 
Höj maxtempen till 95 med en potentiometer, finns beskrivet i Orlan-tråden tror jag.
 
Tänk på att pannan bara är godkänd för 80 grader :surprised:..inte 100g som är standard

/danso
 
danso skrev:
Tänk på att pannan bara är godkänd för 80 grader :surprised:..inte 100g som är standard

/danso
Vad grundar du detta på ?

Farsans Orlan 40 Kw är stämplad med 95 grader.
 
vedeldaren skrev:
Vad grundar du detta på ?

Farsans Orlan 40 Kw är stämplad med 95 grader.
På grannens 25:a står det max drifttemp 80g enligt honom...möjligen 85g. Då han var avundsjuk när jag laddade tankarna till 100g, sa jag till honom att ta bort/modifiera regulatorn...då nämnde han detta.

Borde väl iofs. finnas lite säkerhetsmarginal.

/Danso
 
Matss skrev:
Höj maxtempen till 95 med en potentiometer, finns beskrivet i Orlan-tråden tror jag.
Syr ventilen öppnar väl vid 95... om man har nån förståss :) hur funkar det då?

/ Anders
 
nu har jag flyttat tempgivaren lite. men det eju inte riktigt tillförlitligt. så jag har en stek termometer sitter på givarens plats så jag ser att det inte skenar iväg :cool:. vad för potentiometer? är det vara att "sticka" in den där kabeln till givaren går in i regulatorn. Tycker det verkar barnsligt att det bara går att ladda 80grader. men har undersökt lite och det finns tydligen termostater med lägre öppnings temp.
 
vedeldaren skrev:
Vad grundar du detta på ?

Farsans Orlan 40 Kw är stämplad med 95 grader.

Vart står det att den är klassad till 95grader?
måste ja kolla på min med. i sånna fall e det ju bara mata ¨på ;)
 
På märkskylten står det 95 grader. Sitter på baksidan på farsans panna.



 
Oki jag skall springa ut och kolla.... ;)
 
Du har så rätt Vedeldarn det står 95grader på min 25a. då måste man ju kunna mosa på till 95 utan att skämmas?? ;D ;
 
Hmm, får snacka med grannen då, och be honom titta på pannan.
Han har kanske läst i instruktionsboken eller missuppfattat något med regulatorn?
Kanske är regulatorn som är specad till max 80g?

Edit: kan dock säga att det "stinker" som f*n när han låter regulatorn arbeta (kommer upp i 80g med ved kvar i pannan). Så jag vore lika glad om han kunde ladda till 95g och stänga skiten helt, istället för att ackumulera "energi" i pannan.

/danso
 
Jo det har jag märkt här med. om pannan blir 80grader och fläkten stannar luktar det apa. och den röken stiger ju inte.. det lägger sig på marken :'( Tur att man har långt till grannar. Men det får nog bli till att "trimma" upp regulatorn lite. fick tips av Isso hur jag skulle göra.. :cool:
 
dalasagen skrev:
den röken stiger ju inte.. det lägger sig på marken
Kanske beror på vilket klimat/väder ni har.. ;)

Här åker nog ingen rök ner på marken, Har -20° nu o vindstilla.. :)
 
brr fy fan. vi har 10minus nu och +17inne.. riktigt kyligt har precis varit ute och fått fart på kolmilan. hehe idag blir det till att börja isoleratankar..

Har fått ett nytt bekymmer... Eftersom jag har panna och en acc ute så har jag satt upp ett tryckkärl där i pannrummet. och så har jag ju en 750liters tank med 3elpatroner inne i kälaren så då har vi satt upp ett tryckkärl där nere med..

men nu på mornarna så e det trycklöstr uppe i pannrummet vad gör jag för fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.