Har just installerat en ny Orlan Nordic panna på 40kw. Men har problem med att det osar rök som satan i hela källaren när pannan är igång.
Under själva "start"elden osar det ingenting, men när jag laddat fullt och kör igång med fläkten då luktar det mer och mer. Tar ca en timme efter start tills det luktar obehagligt mycket. Kommer liksom "krypande".. :@

När jag gör startelden så skakar det i pannan så det känns upp till övervåningen, så jag tycker ju att draget borde vara bra. Ligger på mellan 220-240 grader i rökgastemp ungefär 15cm ut från stosen på pannan.

Kan det vara för klen skorsten till pannan? Insatsrör i den. Diameter 154mm och rörlängd 8.7m står det på garantipappret.så hela skorstenslängden blir ca 9 - 9.5m ner till röret från pannan.
Eller kan det vara så dumt att original turbulatorerna eller retardrar eller vad det heter är för trånga så inte all rök hinner ut utan trycks ut genom luckorna?!?:S
Har försökt på alla vis men jag lyckas inte se varifrån röken kommer in heller..

Kan tillägas att mycket av veden känns tung och fuktig i år också.. :blushing: Ifall det kan påverka också.

I övrigt tycker jag pannan funkar kanon förutom inrykandet.
Vore tacksam för hjälp av alla pannrumsnissar här! :D
 
Skorstenen är knappast problemet utan börja med att ställa in sekundär och primärluften. Bara att prova sig fram utifrån den ved man har. Har du en dragbegränsare på skorstenen? Om du inte har det kan du även testa att strypa på både sekundär och primärspjällen samt minska farten på fläkten. Dvs får undertryck liknande en panna med sugande fläkt.
 
Redigerat:
ett enkelt tips är att släcka ner i pannrummet och annvända en ficklampa som du håller lodrätt mot luckan för att se vart det ryker,.. testa dig fram,.
vilken hast kör du fläkten på,. har du nått fönster öppet så det kommer in luft..
 
Låter som det vanliga problemet med tryckande fläkt: Luckan för vedinkastet är otät, då trycks oförbrända gaser ut.
 
Ska pröva att strypa pannan en aning idag får jag se.
Fläkten går på max för tillfället. Men effekten borde bli något sämre efter strypning va?
Dragbegränsare har jag ingen.

Tipset med ficklampan har jag redan prövat men ser inte en endaste liten rökstrimma nånstans..
Har prövat öppna fönster också, ingen skillnad.

Vad tror ni om den här primärluftlösningen? http://www.youtube.com/watch?v=-GEV4itm2Es
Ett siktglas till förbränningskammaren skulle ju inte vara helt fel heller :)
 
Låter som det vanliga problemet med tryckande fläkt: Luckan för vedinkastet är otät, då trycks oförbrända gaser ut.
Och då har jag väl förmodligen pannan för hårt påställd då med andra ord som Åskar säger?
 
Jag har också en Orlan Nordic 40 kW. Jag hade problem med att nedre luckan satt snett, tätningen såg ut att klämmas ihop något men det var metall mot metall också. Det blev aldrig ordentlig anliggning. Kolla att pannkroppens fläns tätar mitt på packningen. Jag fick rikta mitt gångjärn med slägga då justermuttern är svetsad och jag kommer inte åt och slipa bort svetsen pga av en vägg till höger om pannan. Bättre är att slipa bort svetsen, justera gångjärnet och låsa muttern igen med en svetsloppa.

Jag har dock inte fått pannan helt tät/luktfri.
Har också 9,5 m hög och trång skorsten 125*250 mm ("helsten"), vet inte om detta är ett problem för denna panna.
Jag kör fläkten på 6-7.
Pannrummets tilluftsventil har jag strypt för att få undertryck i pannrummet, annars luktar det f-n i hela huset.
Dragbegränsaren är inställd på 30 mPa(?) Vilken enhet mäter man i? Hursomhelst rekommenderas 15-20 mPa(?) men jag vill ha mer undertryck i pannan för att slippa lukten.

Du har strypning av primärluften bakom frontplåten (den som skruvas bort). Jag har ökat denna något, tror att den är 10-13 mm nu.
Sekundärluften justerar du på småskruvarna nedtill. Jag har dessa utskruvade 1-2 varv, har inte kommit på vad som är rätt än (har bara haft denna s k i t panna i 1,5 år.
Tekniken lär vara att skruva in sekundärspjällsskruvarna tills det slutar lukta. Luften fördelar sig så att förbränningsrummet får mer luft och att gengasen där förbränns till större grad.

Kolla att rörstumparna som sekundärspjällen tätar mot sitter fast. Dessa kan ha skjutits iväg om du har haft smällar i pannan. Jag har dock aldrig haft smällar i min panna.

Ha inte keramiken längst in, dra ut den 3 cm, så minskar motståndet i pannan , fläkten behöver inte trycka lika mycket.

Smörj packningarna med grafitfett eller liknande.

Dra åt luckhandtagen mycket hårt då du stänger luckorna.

Kolla att rökrörets svetsar bakpå pannan är bra. Här har det förekommit läckage för andra.

Hoppas något av ovanstånde kan få din panna att må bättre.

Skulle inte köpa samma panna igen. Men man har investerat fast sig... kan ju inte köpa en panna till...
 
Luckorna ser ut att sitta på rätt plats. Har justerat in dom en del också så det känns som dom sitter bra. Drar även åt handtagen hårt när jag stänger dom som du säger.

Innan jag eldade första gången så kollade jag primär och sekundärluften.
Primären satt på 10-11mm ungefär och sekundären 2-3 varv utskruvad har jag för mig.
Men jag tyckte inte det blev nån bra blålåga så jag ökade primären till 15-16mm och sekundären till runt 5 varv tror jag. Då blev det bättre. Men det varierar väldigt beroende på vedfuktighet har jag märkt.
Röklukten har dock inte ändrats ett dugg.
Så nu ska jag pröva att strypa pannan en del idag som Åskar tyckte och se vad som händer. Tänkte börja med kanske 4-5mm på primären och 1 varv eller nåt på sekundär och låg fläkthastighet. Sen öka lite eftersom tills det brinner bra.

Tilluftsventilen i pannrummet har jag prövat att göra tätt också, men det blir ingen som helst skillnad. Kan väl tilläggas att det är gamla träportar från 50-talet i källaren som man ser ut igenom så luft slinker det nog in en del ändå, hehe :)

Rörstumparna ska jag ta en titt på. Har inte haft några smällar i pannan jag heller, men man vet aldrig :)

Tror jag brukade ha keramiken så som du sa. Igår prövade jag att klossa dom mot "taket" och bakre vägg. Blev ingen större skillnad på nånting tyckte jag. Förutom att jag kom upp i 250 grader i rökgastemp en sväng.

Har testat att smörja luck packningarna med kopparpasta och det verkar hålla än så länge :)

Menar du på röret mellan panna och skorsten? Det synade jag svetsen ordentligt på innan jag satte dit det, och det såg okej ut.

Stör mig att jag inte på nåt sätt kan se vart det läcker ut. Skulle underlätta lite.
Är frestad att dra hit sotaren så han får provtrycka :)
Skulle en rökgasfläkt uppe på skorstenen hjälpa månntro?

Annars tycker jag inte det är nåt fel på pannan. Vore underbart om man kunde få den luktfri bara..
Min pappa har en 25kw super modell och den går klockrent. Ingen lukt eller nåt från den.
 
Har nu prövat sätta primären på ungefär 8mm, sekundär på 2 varv och även 1 varv.
Kört fläkten på läge 3, och sen på 6.
Ingen skillnad, luktar lika mycke rök ändå... :(
 
Inte så att det är skorstenen som läcker då?
 
Har du någon möjlighet att låna lite ved av farsgubben din, samt använda de luftinställningar han har på sin panna? Du skriver att hans panna funkar bra så det kan ju vara intressant att se hur din panna då beter sig?
 
Ja det hade jag tänkt att pröva faktiskt. Se om det blir nån skillnad.

Hur gör ni era starteldar i pannan?
 
Jag brukar bara riva ut några sidor ur ortstidningen + ev något skräp man fått i brevlådan, sedan några vedstickor ovan på det. Fjuttar på och när det tagit sig några minuter så lägger jag in veden och kör igång pannan. Men nu i början innan du är varm i kläderna och du lärt dig pannan så är det säkrast att lägga i rejält med vedstickor och klenare vedträn och låta dem brinna (ca 20 min) eller tills en fin tjock glödbädd har bildats i botten. Sedan fyller du vedmagasinet med ved, stänger bypasspjället och drar igång..
 
Ang det jag skrev ovan.
Svetsen som kan läcka är den mellan pannkropp och den decimeterlånga rörstosen som mynnar ut från pannan.
 
Staffans2000
Det enklaste och bästa sättet att tända sin premiumpanna är att stänga fläktspjället innan all ved brunnit upp vid föreg. eldning så att träkol bildas. Vid uppstart tager man vad man haver och matar sin gunstling med. Eftersom det ligger träkol underst spelar det liten roll vad man lägger ovanpå, det tar sig ändå!

Knögla ihop en tidning och för in den genom den NEDRE luckan under springan. Tänd på pappret och låt den undre luckan förbli öppen, den övre skall vara stängd samt spjället skall vara öppet (inskjutet). Även sekundärluftskruvarna skall vara inskruvade (stängda).

Efter några minuter när det tagit sig och det brummar vällustigt om den lille gynnaren sätter man på fläkten och stänger luckan. Ibland kan Orlanen hosta till vid detta moment. Därefter drar man sakta ut spjällspaken - Ta daa..Klart! Enklare kan det inte vara.

Detta förfaringssätt snappade jag upp här på forumet men mins ej var.


Hälsningar från en lycklig man.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.