Redigerat:
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Jag har länge funderat på att tillaga revben alà VIADRUS och den videon ger mig inspiration.
 
Jo det blir säkert gott med viadrus grillat. ;)
 
Jag har ju nästan lovat något nu. Vi får se vad jag tar mig för i helgen :) och jag har en ide om en tillagningsmetod som jag tror kan bli gott.
 
Revben àlla VIADRUS HERCULES U22

20160312_143158[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Marinera revbenen över natten!
20160312_143655[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Slå in revbenen i grillfolie och linda en ståltråd runt dem.
20160312_162926[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gör en ögla på ståltråden så att du kan ta ut revbenen ur VIADRUS när de är färdiga.
20160312_163137[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lägg revbenen i VIADRUS när glödbädden ser ut såhär!
20160312_183717[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tag ut revbenen ur VIADRUS, efter två timmar med hjälp av en eldgaffel och ståltråden som du har lindat runt revbenen innan du lagt in dem i VIADRUS.
20160312_184013[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tag av folien!
20160312_184537[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skär upp revbenen.
20160312_184644[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Servera med till exempel potatissallad och grönsaker.

Det blev så bra så att jag nog aldrig kommer att tillaga revben på något annat sätt igen :beer:
 
  • Gilla
Vdklyven och 9 till
  • Laddar…
Haha, lika mycket komiskt som brilljant! Jag måste också prova detta någon gång!
 
Hultran snyggt jobbat.

Såg gott. :rolleyes:
 
Tack för det fina receptet! Vi brände keramik, lergods alltså, i vår förra vedpanna (en vedförugn). Det borde gå bra även i Solo Innovan, tror jag ska prova att göra mig en kaffemugg.
 
Stenolofanders skrev:
Tack för det fina receptet! Vi brände keramik, lergods alltså, i vår förra vedpanna (en vedförugn). Det borde gå bra även i Solo Innovan, tror jag ska prova att göra mig en kaffemugg.
Jag är helt övertygad att det är möjligt förutsatt att man vet hur man bränner lera.

Jag vet att man kan bränna små keramik saker i en lägereld och därför borde det gå bra i en riktig panna också;)

Var det Robinson Crusoe som penslade med en med en saltlösning och fick glasyr på sina keramik föremål också?
 
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Jag är helt övertygad att det är möjligt förutsatt att man vet hur man bränner lera.

Jag vet att man kan bränna små keramik saker i en lägereld och därför borde det gå bra i en riktig panna också;)

Var det Robinson Crusoe som penslade med en med en saltlösning och fick glasyr på sina keramik föremål också?
Japp. Fast jag vill minnas att han upptäckte det av en ren slump, de kärl han förvarat salt i fick glasyr. I Afrika har man vissa kärl utan glasyr så att vattnet i dom sipprar ut genom porerna i lergodset och avdunstar. Vattnet inne i kärlet kyls då av avdunstningsvärmen.

Har du även provat långkok typ kalops i Viadrusen?
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.