Jag fick nyss se att vår elförbrukning gått upp 28% sedan ifjol, och ligger betydligt över samtliga de senaste fem årens förbrukning. Jag kan inte riktigt se vad det skulle bero på, om det inte har blivit något fel.
Uppvärmningen kan inte slå så mycket och förbrukningen av hushållsel kan väl marginellt ha ökat, men inte så mycket.
Det jag funderar på, är att vi fick en bastu installerad vid den tiden. Nu kan vi inte skylla förbrukningen på att det bastas särskilt mycket, men jag undrar om det kan ha blivit något fel vid installationen, så att aggregatet ligger och drar ström utan att det slagits på?
 
Skulle aggregatet ligga och dra ström skulle det även bli varmt, allström som förbrukas i ett bastuaggregat blir till värme.
 
  • Gilla
@ndreas
  • Laddar…
1. vad är det för uppvärmning? om det är värmepumpar inblandade med elpatron för stöttning kan det vara att elpatronen har få gå mera (möjligen något tokigt med värmepumpen)

2. och det är samma personer i hushållet över de fem åren?

3. går det att slå fast till vilken månad när höjningen till en högre nivå skedde? eller har det varit någon/några månader när förbrukningen "skenat" men ligger ungefär normalt i övrigt – relativt samma månad tidigare år?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.