Jag har precis renoverat min lägenhet (en 2:a i Stockholm). Till detta anställde jag en byggentreprenör. Det mesta är renoverat, i stora drag:


  • Rivit badrum, flyttat väggen för att förstora badrum, installation av nytt badrum
  • Rivit kök, montering nytt kök
  • Sänkt tak i två rum och fällt in spotlights
  • Breddat en dörröppning 50-60cm
  • Slipat golv, behandlat dessa med hårdvax
  • Målat om väggar och tak

Alla grejer som installerats (kökssnickerier, vitvaror, kakel, dusch, handfat, handdukstork, bänkskivor, blandare mm) har jag själv köpt och sedan låtit hantverkarna montera.

Från början fick jag en offert där det står:
"Pris:
170 000 kr inkl moms. ROT-Avdrag om 80 000 kr möjligt
Tillkommande material:
Kök, kakel, golv, el material, VVS material, förbrukningsmaterial"

Renoveringstiden uppskattades till en månad. Det tog istället drygt en och en halv månad.

Nu har jag fått en faktura på 220 000 (ROT-avdraget och klart!!). Min fråga är helt enkelt, är detta rimligt?!??! :O

På fakturan är det specificerat den initiala offertkostnaden på 170'' minus 80'' i ROT-avdrag. Efterföljande rader är en massa tilläggskostnader, mycket material i stil med VVS-material 20'' + moms, Förbrukningsmaterial 24'' + moms, Tillkommande VVS-arbete 19'' + moms, Tillkommande arbete 14'' + moms osv.

Med andra ord. Från början var offerten på 90'' (170'' - 80''). Nu landar slutfakturan på 220''. Har de köpt elkablar, VVS-rör, spackel och målarfärg för 130''?!?!?!!

EDIT: I offerten fanns ingen prisestimat för material, måste detta skrivas ut i offerten?

Jag har ingen koll på sånt här. Vad har jag rätt till, kan jag begära kvitton på allt de köpt för att kontrollera? Ska jag bestrida fakturan?

Tips mottages mer än gärna! :(
 
Redigerat:
Materialet kanske inte är så mycket att göra åt, men självklart måste de kunna speca lite mer detaljerat. VVs material för 20 000 är inte helt orimligt, men låter saftigt. Hade du tillhandahållit även blandare, dush stril etc? Förbr. material för 24 000 låter saftigt. elmaterial kan säkert gå 10-15 000 för det du skriver.

Tillkommande arbete låter värt att bestrida. Det som skulle kunna motivera tillkommande arbete är om du har kommit med ändringar under tiden, eller om byggfirman har haft ngn. form av friskrivning för vissa förhållanden.

Annars tycker jag att du skall bestrida åtminstonde den extra arbetskostnaden.
 
Hemmakatten
Jag tycker du skall begära en specificerad faktura, vilket du enligt Konsumenttjänstlagen har rätt att göra. Innan du har fått den specificeringen behöver du inte betala något. Specificerad faktura innebär att du får en ny detaljerad faktura med exakt vilket och hur mycket material som gått åt.

Dessutom skall du ha ett våtrumsintyg, i vilket det skall stå vilka material, tätskikt osv som är använda. Är hantverkaren ansluten till någong branschorganisation för våtrum.
 
hempularen skrev:
Materialet kanske inte är så mycket att göra åt, men självklart måste de kunna speca lite mer detaljerat. VVs material för 20 000 är inte helt orimligt, men låter saftigt. Hade du tillhandahållit även blandare, dush stril etc? Förbr. material för 24 000 låter saftigt. elmaterial kan säkert gå 10-15 000 för det du skriver.

Tillkommande arbete låter värt att bestrida. Det som skulle kunna motivera tillkommande arbete är om du har kommit med ändringar under tiden, eller om byggfirman har haft ngn. form av friskrivning för vissa förhållanden.

Annars tycker jag att du skall bestrida åtminstonde den extra arbetskostnaden.
I princip allt VVS-material tillhandahöll jag själv, väggkakel, golvkakel, dusch, blandare, handfat, toalett, handdukstork. Det som de har tillhandahållit är "våtrumsskikt", fog, kakellister, VVS-rör.

Såhär ser deras spec ut:

Avfallstransport 1 500kr
Arbetskostnad Offert 136 000kr
ROT-avdrag -80 000kr
Materialkostnad Färg, spackel, latex etc. 12 041kr
Materialkostnad Förbrukningsmaterial
24 081kr
Materialkostnad Golvarbete 7 181kr
Materialkostnad VVS-material
20 731kr
Materialkostnad El-material inkl. Värmegolv 12 158kr
Arbetskostnad Golvslipning, olja, vax 7 200kr
Arbetskostnad Tillkommande VVS-arbete 19 350kr
Arbetskostnad Extra arbete
14 400kr

Summa ex. moms 174 642kr

Summa inkl. moms 218 303kr

EDIT: Tack för svar förresten!
 
Hemmakatten
den specen är inte god nog! Under materialkostnad "Färg, spackel, latex etc" skall de speca vilken färg, hur stoa burkar, hur många liter, vilken typ av latex och storlek på tuber och antal tuber osv.

Samma sak med arbetskostnader. Det skall vara specat antal timmar. Det måste vara fört någon slags arbetsdagbok av hantverkaren, annars kan han ju inte veta hur många arbetstimmar extra som han tänker sig debitera. Be att få reda på tid och dagar dessutom.
 
Bara en så sak som dessa rader :
Arbetskostnad Tillkommande VVS-arbete 19 350kr
Arbetskostnad Extra arbete
14 400kr


Har du gjort några ändringar som föranleder extra arbete? Annars måste de måste ju komma till dig om det tillkommit kostnader utöver deras offert. En skillnad på +15% måste de få godkänt av dig annars är det din offert som gäller.

Fattar inte heller vad förbrukningsmaterial är överhuvudtaget... om allt annat är specat så vad är kvar? Tejp, penslar, papper, kaffe, spik, plastskydd... eh?
och 24000!:O
 
Ser iofs att arbetskostnaden är ju enligt offert... ~170 000

Kvar är väl då min undran om förbrukningsmaterial för 24 000:- Det är typ en tusenlapp om dagen de varit där.... kanske? Vad är det för?
 
Gissade på stockholm innan jag kollade var TS kom ifrån.
Kort sagt, de punkterna som påpekats är rent ut sagt något anmärkningsvärda.

Hur får de förresten ihop ROT? ROT skall vara på arbetskostnad inkl moms och den är samma på offerten inkl moms och på fakturan före moms... Gissar att ni är två och har utrymme för 50' vardera?

<edit>Lägg upp summorna direkt från fakturan före moms är du snäll, jag får inte ihop siffrorna alls här då det verkar blandat.

/Kent
 
Redigerat:
larka742 skrev:
Ser iofs att arbetskostnaden är ju enligt offert... ~170 000

Kvar är väl då min undran om förbrukningsmaterial för 24 000:- Det är typ en tusenlapp om dagen de varit där.... kanske? Vad är det för?
Jag tror du missade momsen, 136tkr *1,25 = 170kr. Arbetskostnaderna är inte enligt offert.
 
snickarboden skrev:
Gissade på stockholm innan jag kollade var TS kom ifrån.
Kort sagt, de punkterna som påpekats är rent ut sagt något anmärkningsvärda.

Hur får de förresten ihop ROT? ROT skall vara på arbetskostnad inkl moms och den är samma på offerten inkl moms och på fakturan före moms... Gissar att ni är två och har utrymme för 50' vardera?

<edit>Lägg upp summorna direkt från fakturan före moms är du snäll, jag får inte ihop siffrorna alls här då det verkar blandat.

/Kent
Summorna är direkt från fakturan. Det är ju riktigt som du säger, att de blandar ihop siffror före och efter moms.

Det första jag ska göra är att be om en specificerad faktura. Omöjligt att förstå och räkna på det hela som det ser ut nu.

Tack för alla svar hittills!
 
larka742 skrev:
Bara en så sak som dessa rader :
Arbetskostnad Tillkommande VVS-arbete 19 350kr
Arbetskostnad Extra arbete
14 400kr


Har du gjort några ändringar som föranleder extra arbete? Annars måste de måste ju komma till dig om det tillkommit kostnader utöver deras offert. En skillnad på +15% måste de få godkänt av dig annars är det din offert som gäller.

Fattar inte heller vad förbrukningsmaterial är överhuvudtaget... om allt annat är specat så vad är kvar? Tejp, penslar, papper, kaffe, spik, plastskydd... eh?
och 24000!:O
Ja en grej, jag bad om att få infrästa spår i väggen så att de kunde lägga rören i badrummet innanpåliggande. Samtidigt frågade jag om merkostnaden för detta extra jobb. Svaret jag fick var "max 5000kr".
 
Efterssom du har fått en offert där arbete är offererat till fast pris, så gällerju det. De kan inte debitera någon "tillkommande arbetskostnad". Utom då för sådant som du har ändrat. På samma sätt så har de tydligen i offerten bara angivit tillkommande material kostander för el och VVS plus den kryptiska kostnaden för förbrukningsmaterial. Då kan de inte komma med materialkostnad för golvmaterial.

Även avfallstransporten skall ingå i det fasta priset.
 
Är det bara jag som tycker att det första, offererade priset verkar väldigt billigt för så mycket renoveringar?
 
En sak som slog mig...
Har de behörighet ABL för att utföra elarbetena?

/Kent
 
Det är en sak som är ganska rörig, om inte t.o.m. rent av fel.

ROT-avdraget skall ju beräknas på hela den slutliga arbetskostnaden, vad den nu blir (eftersom alla jobb, inkl. "tilläggsarbetena" är ROT-grundande). Firman kan inte offerera ett fastpris med ett fast ROT-avdrag och sedan debitera detta plus en arbetskostnad ovanpå det utan ROT-avdrag. ROT-avdraget kommer sist !
Om firman har mycket rymligt samvete kan de annars t.o.m. skicka begäran om ersättning för ett större ROT-avdrag till Skatteverket än vad de dragit av på din faktura.

Alltså - alla arbetsbitar summeras för sig. Materialet för sig. Momsas, och sedan drar de av det ROT-utrymme som finns från den totala arbetskostnaden, alltså summan som de kommer få från Skatteverket istället.
Det blir oftast lättare att alltid tänka och speca jobb och offert exklusive ROT-avdrag. ROT-avdraget kommer som sagt sist, om det finns utrymme för det. Annars blir det rörigt och äpplen och päron blandas. Jobbets pris är ju detsamma oavsett ROT - det handlar bara om vem hantverkaren får denna del av betalningen ifrån; dig eller staten.

En annan fundering jag får spontant är vad som ingår i fastpriset. Var inte golvslipningen överenskommen innan ? Vad står specat i offerten att fastpriset omfattar ? Är det bara arbete (och vilket arbete), och varför blev då ROT-avdraget 80' och inte 85' ? Sannolikt hade de kanske i fastpriset räknat på 160' i jobb (vad för jobb ?) och 10' i visst förbrukningsmaterial "som alltid går åt" och lämnat resterande materialet utanför. Eller är ert maxutrymme för ROT 80' ?

Jag hade också, som andra redan nämnt, begärt en specifierad faktura på material och arbete på timnivå för de tillkommande bitarna. Du har enligt KKL rätt att veta vad du betalar för, och firman har ju (bör i alla fall ha) ett debiteringsunderlag som de skrivit fakturan efter. Nu har vi på forumet inte de uppgifterna, men rimligen har du i offerten specifierat vad som redan ingår i de 170'. Utan en specifikation på de tillkommande klumpsummorna är det omöjligt att veta vad du betalat för.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.