Hej,

Jag skulle vilja höra om erfarenheter på fastpris-jobb. MItt intryck är att en del hantverkare chanser och begär orimligt hög ersättning för enkla jobb. Speciellt i fall då konkurrensen är begränsad.

Ska renovera ett badrum i mitt fritidshus. Badrummet är på 6-7m2, och vi ska göra en väldigt basic renovering. Det handlar om våtrumstapeter, lägga elvärme och spackla upp golvet samt plastmatta. Golvbrunn behöver bytas, och samtidigt behöver vi dra om rören till utanpåliggande, med matning från källare via en innervägg. Vi har ett handfat, toalett, dusch och en plats för tvättmaskin. Badrummet ligger på bottenplanet, med ett enkelt träbjälklag till underliggande källare, där alla rör finns lätt åtkomliga. Vill också passa på att byta fönstret i rummet. Väggen är timrad med träpanel på utsidan.

Jag har fått en offert omfattande följande:

• Golv: Befintlig matta demonteras och spånplatta plockas upp i för rörmokaren
erfoderlig omfattning. Fallspackling och läggning av våtrumsmatta med uppvik.


• Vägg: Befintlig matta demonteras. På befintlig vägg monteras ett lager 13 mm gips.
Befintligt fönster bytes och väggmatta monteras. 2 st garderober monteras. Nya lister
monteras.


• Tak: Gips som målas vit.


• Vvs: Demontering befintligt porslin. Nytt avlopp till wc och nya vattenrör. Montering
av Wc-stol, handfat, tvättmaskin och dusch. Inga kapitalvaror ingår.

El tillkommer.

Den är på 120.000kr brutto, 80.000kr netto efter ROT-avdrag. Detta fick mig att baxna. Man beräknar alltså att arbetetskostnaden uppgår till 80.000kr för detta arbete (40.000 ROT-reduktion). Det skulle alltså handla om nästan 1 manmånads arbete. Gips, flytspackel, några meter rör, en avloppsbrunn skulle kosta 40.000kr!!!! Detta är enligt min mening helt vansinnigt!

Kollade med rörläggaren som skickat en underoffert till detta arbete. Jag sa att jag funderar på att göra jobbet själv, varpå han räknade om denna och återkom med en offert på 54.000kr för rörarbetet. 37,500kr efter ROT-avdrag. Baklängesräkning ger att detta skulle innebära 60h arbete och mtrl för 21.000kr!!!! De rören måste vara guldpläterade eller något liknande....

Jag gick vidare i mina efterforskningar och frågade en golvläggare separat på kostnaden för att spackla upp golv och montera väggmattor och plastmatta på golv. Där fick jag priset 30350kr brutto, 21600kr netto efter ROT. Här handlar det alltså om 17.500kr i arbete (ca 30h arbete) och 12.850kr i material. Även detta tycker jag är mycket pengar, men inte fullt så vansinnigt som de andra offerterna.

Jag genomgående använd 600kr/h inkl. moms i mina kalkyler vilket jag tror är i överkant. I rättvisans namn ska jag nämna att det är en knapp timmes körning till stugan från civilisationen, vilket naturligtvis kostar en slant.

Vad säger ni om detta? Har hantverkare blivit fullständigt fartblinda av ROT-avdraget? Uppenbarligen tror de att man är fullständigt korkad och glömt bort basal grundskole-matematik, eller så chanser de vilt och litar på att konkurrensen är begränsad.:mad:
 
Tja, det handlar väl om tillgång och efterfrågan på hantverkare.Prissättningen är ju fri.

Sen skall du kanske tänka på att det möjligen blir en hel del extrakörning. En del av arbetsmomenten tar kanske en kort stund sedan är det typ torktid eller att annan hantverkare skall komma till innan nästa arbetsmoment kan göras.

Men en sak reagerade jag över i din arbetsbeskrivning. Som jag förstod det så är det ett våtrumsutrymme? Gipsen på väggarna, vilken kvalite är detta? Tänk på att våtrumsutrymme har särskilda krav på material och fuktskydd för att vara godkända.
 
Jag tror du redan har svaret, en timme dit och tillbaka gör att dom inte vill ha jobbet.
 
Hej!
Försök få in fler offerter och jämför dom med varandra, först då kan man se om nån kör med orimliga priser! Men firmorna verkar ju ha gott om jobb så uppenbarligen finns det en marknad med dom priserna.
Mvh
 
P
roland53 skrev:
Men en sak reagerade jag över i din arbetsbeskrivning. Som jag förstod det så är det ett våtrumsutrymme? Gipsen på väggarna, vilken kvalite är detta? Tänk på att våtrumsutrymme har särskilda krav på material och fuktskydd för att vara godkända.
Nu hänger jag inte med? är inte vanlig gips godkänd i vårutrymmen?
 
I Sverige har vi något som kallas för avtalsfrihet. Det innebär att ex. en entreprenör har rätt att sätta vilket pris han vill på sin vara så länge kunden är medveten/informerad om det.

Vill entreprenören ha 100k, 200k eller 500k så är han fri att begära det OCH det fina i kråksången är att kund är helt fri att tacka nej.!

På mig så låter det som om du skulle försöka få ett pris på tid + mtrl.
 
jodå vanlig gips går utmärkt om man ska ha plastmatta, funkar även om man ska ha matta som tätskikt, men det är inte ok om man ska ha kakel och följa BKRs branschregler
 
Var i landet är det du ska ha jobbet utfört?
 
P
nino skrev:
jodå vanlig gips går utmärkt om man ska ha plastmatta, funkar även om man ska ha matta som tätskikt, men det är inte ok om man ska ha kakel och följa BKRs branschregler
nu vill inte jag starta någon hets här..men på mitt förra jobb så körde vi alltid med vanlig pappgips i våtutrymmena.. efter som dom inte gick efter BKRs påhitte regler som dom kalla de utan efter Boverkets regler..

ifrågasatte byggbasen detta men han sa bara.. Boverket är lagen. jag höll tyst och fortsatte med mitt :surprised:
 
Troligtvis är ingen intresserad av att åka en timme, man har lagt på för extra restid plus extra dyrpålägg som försäkring för att inte få jobbet och skulle man ändå få det så blir det åtmionståne lite extra "trälighetspengar".
 
jo Boverket är lagen.
Men som jag skrev att ska man följa BKRs branschregler så är det inte tillåtet med kartonggips i zon1
 
pleqtiz skrev:
ifrågasatte byggbasen detta men han sa bara.. Boverket är lagen. jag höll tyst och fortsatte med mitt :surprised:
Det beror lite på, när i tiden detta hände. Regler förändras, och det som var OK för 5 år sedan kanske inte är OK idag... Så det är ju inte så säkert att du behöver skämmas :)
 
Jo jag vet att vi har avtalsfrihet. Och en hantverkare har rätt att offerera vilket pris som helst. Min fråga gällde rimligheten i anbuden. Pratade t.ex. med grannen på hemmaplan som är golvläggare i Göteborgsregionen. Även anbudet på spackling och vägg/golv är väldigt högt om man jämför med storstadsregionerna. Närmare en faktor två menade han. Sådana priser kan man aldrig få ut där det finns konkurrens. Han funderar på om han ska börja jobba på annan ort....

Och ja, det är helt OK att använda vanliga gips-skivor om man använder väggmatta och plast-matta. Med kakel/klinker gäller andra regler....
 
Fotografen skrev:
Troligtvis är ingen intresserad av att åka en timme, man har lagt på för extra restid plus extra dyrpålägg som försäkring för att inte få jobbet och skulle man ändå få det så blir det åtmionståne lite extra "trälighetspengar".
Men om man får betalt för restiden är det väl knappast träligt?
 
Bor i Malmö och fick tidigare i år gjort ett ungefär lika stort badrum fast mycket mer jobb, nytt hål för toalett och flytt av golvbrunn, kakling och klinkersättning bl a. Allt material ingick (förutom kakel, klinker, fog, badkar, toa och tvättställ). Drygt 50000:- efter Rot. Men det är Malmö som sagt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.