Vi har ett hus på 132kvm. Byggt 2008. Värme med Nibe Fighter 360P + fjärrvärme+ kamin som eldas i dagligen.

Fördelning fakturan för december:
Totalt 2538kWh varav fjärrvärme 188kwh. =3674kr totalt. 282kr på fjärrvärme.

7,4% av vår totala förbrukning går alltså via fjärrvärme.

Om vi inte eldar i kaminen får vi max 17 grader inne om det är mer än -4 grader ute som värmepumpen är ställd nu.


Det känns som att något är väldigt fel?


*Värmepumpen går inte på elpatron*

Någon som vet? Kan detta stämma?
 
Celica skrev:
Vi har ett hus på 132kvm. Byggt 2008. Värme med Nibe Fighter 360P + fjärrvärme+ kamin som eldas i dagligen.

Fördelning fakturan för december:
Totalt 2538kWh varav fjärrvärme 188kwh. =3674kr totalt. 282kr på fjärrvärme.

7,4% av vår totala förbrukning går alltså via fjärrvärme.

Om vi inte eldar i kaminen får vi max 17 grader inne om det är mer än -4 grader ute som värmepumpen är ställd nu.


Det känns som att något är väldigt fel?


*Värmepumpen går inte på elpatron*

Någon som vet? Kan detta stämma?
Nu har jag inget förslag på orsak men priset per kwh verkar högt för dig. Vad har du för avtal på det rörliga? Ligger inget rörliga på runt 92-95öre medans du betalar nästan 1.50?
 
Vi har rörligt på Godel..Fasta kostnaden för månaden var 784kr exkl fjärrväre..
 
Till att börja med måste regleringen (värmekurvan) i VP var korrekt inställd. Läs manualen.

Om vi utgår ifrän att detta är korrekt så är problemet att tillskottet som skall gå in då VP inte räcker till, inte funkar som det skall.

Fjärrvärmen skall shuntas in som tillskott till VP och höja temperaturen efter kondensorn (den del av VP som avger värmen) i värmepumpen, på samma sätt som en elpatron.

Nu kan jag inte Nibes VP, men på en IVT kan man låta styrdatorn i VP styra den externa shunten. Det som shuntas in kan vara från en oljeeldad panna, vedpanna eller vad som helst som kan leverera tillräckligt hög temperatur, så det kan hänsvisas till ved eller oljepanna i manualen till VP.

Hur som helst så måste den externa shunten styras på något sätt så att tillskottet av FjV går in vid behov. Denna styrning verkar inte vara korrekt inställd eller också är något fel, t.ex. att värmeväxlaren till FjV ej lämnar tillräckligt hög temp.
 
Tror det är så som du säger. allt är inställt efter instruktionsboken. Borde väl vara en högre % som dras från fjärrvärme? För antalet kWh kan ju stämma bra... men inte priset!!
 
Har du gjort ett val, rörligt eller fast elavtal, har du inte gjort det kan det vara så att du ligger på ett tillsvidareavtal vilket låg ca 30% högre i pris än vårat rörliga pris vi har nu.

Som det ser ut nu har du för högt KW-pris och förbrukning. Finjustera båda :) så är du snart nere på ca 2000 kwh och dryga 2000 i räkning vid samma förhållande.

Lycka Till!
 
Celica skrev:
Tror det är så som du säger. allt är inställt efter instruktionsboken. Borde väl vara en högre % som dras från fjärrvärme? För antalet kWh kan ju stämma bra... men inte priset!!
Ja det tror jag. 188 kWh motsvarar 188kWh/(24h x 30 dagar) dvs i genomsnitt ca 250W under månaden.
Detta låter lite.

Som jämförelse anger Nibe att VP lämnar 4000 - 6000 W.

Om ni har 17 C inne vid - 4 C ute så orkar VP ensam hålla 20 C inne vid -1 C ute.
Om vi antar att VP lämnar 5 kW och hushållselen (kyl, frys, belysning, TV, datorer .... står för 3 C uppvärmning, så är effektbehovet för huset 5000W/(17 - (-1)) =
5000W/18 grad C = 277 W/ grad C.

Dvs för varje grad under -1 C måste det tillföras ca 300 W. Vid -4 C borde FjV levererar 3 x 300 W = 900 W.

Siffrorna är ungefärliga och påverkas t.ex. en del av hur mycket varmvatten ni förbrukar i hushållet.

Not 1: Siffran 300 W/C känns ganska hög för ett så litet hus. Det ligger i paritet med mitt betydligt större och mindre välisolerade hus. Kan vara att VP inte funkar optimalt eller att ni använder mycket varmvatten. Men det skall inte bli kallt i huset för den skull, om regleringen av FjV funkar som den skall.

Not 2: För mig känns kombinationen FjV och VP lite udda. FjV brukar ha höga fasta abonnemangskostnader. Det samma gäller naturligtvis för el, men dessa måste man oftast ha ändå. Om den fasta abonnemangskostnaden för FjV är 3000 kr/år, vilket inte är orimligt och ni tar ut låt oss säga 3000 kWh/år, så blir priset för denna energi omkring 2 kr/kWh. Att spetsa med el bör vara billigare. Men ni kanske inte kunde/kan välja bort FjV.
 
Tycker att er förbrukning verkar hög med tanke på husets storlek och att det dessutom är nybyggt.
I mitt förra hus (byggt 2003, ca 145 m2, 1&½ plansvilla i Uppsala) hade vi också en frånluftsvärmepump från Nibe. Det var en något mindre modell, tror den hette fighter 310P. Var grymt nöjd med det valet.
Vi eldade också en del i braskamin. Vår totala årsförbrukning låg på 11500 kwh!

Har ingen erfarenhet av kombinationen ni har med fjärrvärme. I vårt fall räckte VP till.

Något som jag starkt kan rekomendera är att komplettera med en inomhusgivare. Rätt inställd och placerat kan ni då spara mkt när ni eldar!

Kan nämna att jag tyckte att VP i standard utförande, inte funkade bra då vi eldade. Den kände ju inte av inomhustempen, temperaturer runt 27 grader var då vanligt.

Som nämts tidigare är inställningarna för "val av värmekurva" och "förskjutning värmekurva" väldigt viktiga vid driftsättning.

Har ni radiatorer eller golvvärme?
 
Bor i Stockholmstrakten i ett hus från 2008 ,bor just nu bara på nedervåningen (84 kvm),1.5 plans hus.

Mellanbjälklaget är lösullsisolerat med ca 200 mm (alltså taskigt isolerat uppåt)

Har en IVT490 FLVP .Gjorde av med 2400 kwh i dec-09:|.20-21 gr inne.

Något måste vara MYCKET felinställt om du har fjärrvärme och får till en sådan elförbrukning:S

Du säger att din värmepump ej går på elpatronen,vad är det som förbrukar all el,grannens tjuvkoppling!!
 
Redigerat:
Man kopplade ju från elpatronen förra vinter. Hade en kille här som ordnade detta för att ALLT var felkopplat från början. Det drogs ingenting från fjärrvärmen.
Sen vart det ju vår/sommar så vi tänkte inte mer på det. Först nu när vinterfakturorna droppar in som man blir förvånad.

Vi har rörligt hos Godel.+ fjärrvärme med Eon.

Jag tror inte att vi använder ovanligt mycket varmvatten heller. Har ju bott i hus innan och varken duschade/badade mer då :S.

Japp! Får lämna till hustillverkarna så det blir någon ordning på det. man förväntar ju sig att allt ska fungera!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.