Detta kanske hamnar i fel kategori nu men skit samma.

Vi har kommit till att lägga golv i vårt kök och har bestämt oss för Marmoleum click 30x30 plattor.
Åkte ner till den lokala Colorama-butiken och fick höra att det kostade 534kr/kvadraten. Åkte hem och sökte runt lite på nätet och hitta samma golv på bygghemma.se för 417kr, fraktfritt hem till dörren dessutom. Tycker ni att detta ett rimligt påslag för att täcka de extrakostnader som en butik har jämfört med en näthandel? Köper ni alltid där det är billigast eller vill ni stötta era lokala handlare? Jag påpekade givetvis prisskillnaden för butiken och de skulle ringa upp sin säljare på Forbo och se vad det fanns att göra men jag tvivlar starkt på att jag kommer att kunna köpa det för samma pris som på nätet.
I vårt fall handlar det om ca 2000kr skillnad beroende på var vi köper.
Kommer detta på sikt att ta död på butikerna som uppenbarligen inte har en chans att konkurrera med priserna på nätet?
 
  • Gilla
Gamlagrannen
  • Laddar…
Det kommer nog alltid finnas folk som inte jämför priser eller köper med installation, men att det har blivit lättare för gemene man att kolla priser via internet, är väl något som alla branscher fått känna på.
Dock har väl inte riktigt alla börja anpassa sig till det.


Ska man göra något själv är det ju bara materialpriset man behöver ha koll på, är det med installation/montering blir det ju lite fler variabler som ska tas hänsyn till.
 
Tycker det låter som en rimlig prisskillnad på butik och näthandel.
 
30% dyrare är väl inom gränsen. Vet kompisar som har fått 25% rabatt på Coloramabutiker när dom har köpt mycket och då är det ungefär samma pris som på nätet.

Kollade själv på en barntapet till ett rum (Spiderman), dom skulle ha 340:- rullen. Hittade samma på nätet för 110:- så visst finns det pengar att tjäna om man letar lite.
 
Jag tycker inte att prisskillnaden är rimlig på en så "enkel" standardprodukt.

Däremot köper jag t ex gärna av den lokala färgbutiken då de samtidigt ger mig råd kring målningen och vilken utrustning jag bör ha. Detta trots att de är 20-50% dyrare än om jag köpt på nätet.

/Krille
 
  • Gilla
SandraPeter
  • Laddar…
Bjarnhof skrev:
Kommer detta på sikt att ta död på butikerna som uppenbarligen inte har en chans att konkurrera med priserna på nätet?
Min teori är att vi på lång sikt kommer gå från att butikerna köper in, marknadsför och säljer varor. Istället kommer butikerna att hyra ut exponeringsytor till tillverkarna och därmed kan sälja till samma pris som på Nätet. Butikerna blir mer som "mässor" alltså.

I det långa loppet är ju tillverkarna intresserade av att sälja sina produkter, men de kan bara sälja produkterna om kunderna har möjlighet att titta på dem i butik. Om butiken inte tar in produkterna (eftersom de inte kan konkurrera med näthandeln) så säljer inte tillverkarna några produkter.
 
  • Gilla
jogis och 1 till
  • Laddar…
I just det här fallet var det faktiskt just så. Golvet fanns inte på lager utan de hade bara en "katalog" med små fastlimmade provbitar av golvet i olika färger. Leveranstiden var sedan ca 2-3 dagar.
 
Naturligtvis måste det vara en skillnad på priset hos en handlare som förväntas ha lokaler, personal, städning, kassationer, lagervaror etc etc etc.

Det är ju helt orimligt att jämföra med ett pris från ett företag som ägnar sig åt dropshipping, dvs dom har inget eget lager enbart minimalt med personal som sitter på ett kontor med ett antal datorer och förmedlar ordrar till ursprungleverantören som sen skickar ut det till slutkund.

Att butiken kanske inte har ditt golv hemma på lager är en sak men kostnaderna för hela deras verksamhet med lager, butik, personal 7 dagar i veckan som ska serva dig med råd och hantera dina beställningar måste slås ut på alla varugrupper så även golvet som då råkar vara en beställningsvara.

Det börjar bli lite löjligt att jämföra internethandel och då speciellt dropshipping verksamhet med fysiska handlare och förvänta sig att dessa skall kunna hålla samma priser.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Bjarnhof skrev:
I just det här fallet var det faktiskt just så. Golvet fanns inte på lager utan de hade bara en "katalog" med små fastlimmade provbitar av golvet i olika färger. Leveranstiden var sedan ca 2-3 dagar.
Men det är knappast golvtillverkaren som har betalat dem för att ha provbitar av golvet där. De har själva lagt dit provbitarna för att få chansen att sälja. Skulle de även ha alla produkter i lager skulle deras omkostnader vara ännu högre (och det skulle behöva göra ännu högre prispåslag).
 
  • Gilla
Christian Chibbe Bergvall
  • Laddar…
Jag tror att flera av er har missförstått mig. Jag anklagar inte butiken för något utan är väl införstått med vilka merkostnader det innebär med lokalhyra, personal osv men för mig som kund är resultatet i slutändan ändå att jag sparar 2000kr på att beställa golvet på nätet. Jag betalar gladeligen mer för t.ex. en burk färg om jag kan få den bruten i precis den kulör jag vill i butiken men när det gäller ett golv av känt fabrikat där jag bara vill köpa x antal paket rakt upp och ner så ser jag ingen anledning att betala mer än nödvändigt för det och det lär ju vara fler än jag som resonerar likadant så min frågeställning är snarare om detta är ett i längden hållbart sätt att sälja varor på. Den generation som nu köper, bygger eller renoverar sitt hus är ju uppvuxna med internet och ser det som något väldigt enkelt och naturligt att jämföra priser och villkor mellan olika försäljningsställen.
 
Jag köpte mitt marmoleum på beijerbygg för 459kr kvm och mitt emot ligger byggma och dom sålde för 449kr kvm men jag valde endå den dyrare butiken tack vare trevlig personal som kom och hjälpte direkt jag var där istället för byggma som såg en slyngel utan pengar..

Så colorama tyckte jag var lite dyr men dom ligger alltid lite högre i pris på allt enligt mig, men jag tycker att prisskillnaden inte var så blodig endå, jag föredrar nästan alltid butik istället för e-handel då man har nära till support och kan få känna o klämma innan köp
 
Bjarnhof skrev:
så min frågeställning är snarare om detta är ett i längden hållbart sätt att sälja varor på. Den generation som nu köper, bygger eller renoverar sitt hus är ju uppvuxna med internet och ser det som något väldigt enkelt och naturligt att jämföra priser och villkor mellan olika försäljningsställen.
Och det har ju jag redan svarat på.

Den som har en butik har omkostnader, lokaler och personal kostar pengar. Varifrån ska de få de pengarna?

Idag får de det genom prispåslag, men som du skriver så kan man idag köpa sakerna billigare via Nätet.

Och det måste i förlängningen innebära att om butikerna inte ska försvinna så måste de få in pengarna för att täcka lokalhyra och personal på annat sätt än genom prispåslag. Vi är dock inte där riktigt ännu, men min teori är som sagt var att det kommer att bli så att tillverkarna kommer att betala butiken pengar för att de ska ställa ut deras varor och marknadsföra dem.

De kan inte bara sänka priserna till samma nivå som internethandlarna, då har de inte råd med sina lokaler och sin personal.
 
Fast det finns exempel på det omvända också. Jag handlade för några år sedan en badrumslampa när vi byggde om badrummet. Jag såg den hos en internetbutik, och hade egentligen bestämt mig för att köpa, hade även googlat, kunde inte hitta den till bättre pris på nätet, den kostade strax under 1000 kr. Så var jag i Jakobsbergs centrum och fick ett infall. Jag gick in i en lampaffär där för att se om de hade något alternativ.

Där hittar jag lampan jag redan hade "bestämt mig för", och till lite lägre pris än i nätbutiken (ca 5% lägre), och jag kunde köpa den direkt över disk och få den med mig hem.

Så uppenbarligen finns det fysiska butiker som med framgång priskonkurrerar med nätet.
 
Priser varierar ju, det är ju bara att kolla på Prisjakt.

Inte ovanligt att en produkt som på billigaste ställen kostar en tusenlapp kan kosta närmare 3000 på nåt annat ställe.

Sen kan ju en butik ha köpt in lampan för ett halvår sen, till dåvarande inköpspris, medans internetbutiken säljer den till nuvarande inköpspris. Alla butiker har ju inte möjlighet att följa prisutvecklingen på det de har ligger på hyllan.
 
Jag tycker att det verkar som en normal skillnad.

Personligen så köper jag ofta saker på nätet, men om jag är i en butik och får hjälp så köper jag alltid där då jag tycker det är fult att utnyttja kompetensen hos ett företag och sedan leta reda på billigast möjliga på nätet istället för att köpa där man fått hjälpen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.