Hej, svärmor ska renovera sitt kök och hon har nu fått offert från en firma som hennes son använde när han renoverade hela sitt hus förra året.
Vi kommer riva ut hela köket innan snickarna kommer och allt material är köpt i förväg (golv, färg, spackel, fix, kakel osv. + köket såklart) så endast arbetskostnad + kanske någon småsak är med i offerten.

Köket är 20 kvm och tak/väggar ska målas och laminatgolv ska läggas. Köket ska skruvas ihop och monteras. Totalt 13 st över/under-skåp och 3 högskåp. Alla vitvaror utom kyl/frys är inbyggda och häll + diskho är infällda i bänkskiva i laminat. Kakling av ca 3kvm. En gammal portal ska bort och snyggas till runt om och en dörr ska plockad bort och fodret ska snyggas till med nya lister. Men som ni märker så är det inga superavancerade moment som ska göras.
Enligt mig är deras tim-beräkningar helt orimliga. Vad tycker ni?
Killar räknade på köksrenovering, och kom fram till att de behöver 240 - 250 timmar för alla små moment.

1. Montering av köksmöbler 60 Tim.

2. Målning 22 Tim.

3. Dörrdemontering, och listupsättning 10 Tim.

4. Väggdemontering med allt underarbete 22 Tim.

5. Golvläggning 22 Tim.

6. Kakling 22 Tim.

7. El- arbete.

8. Tak lister

9. Golvlister

10. Målning av skåp.

11. Allt fint "slipning"

Vi kanske tog allt med råge, men hellre det.
 
Haha....ring en annan snickare.....
 
Två män bör göra det på en vecka = 80 timmar
 
Ödsla inte ens tid på att försöka förhandla med dom.
Dom vill inte ha jobbet egentligen utan chansar med ett oerhört högt pris för att om ni tar det så är det värt besväret och ger bra med pengar.
 
kakling 22h :) det var väl inget badrum som skulle sättas...
plattsättningen bör vara gjord på 4h
 
När vi gjorde vårt kök i våras hade hantverkaren ett schablonpris om 5000 kr efter ROT och moms för kakling av ett normalt kök. Det tyckte vi var dyrt!
 
Köksskåpen kan väl ni skruva ihop med hjälp av svärmor och förvara i ett annat rum.;)
Det brukar ta ca 40-60min att skruva 1skåp om man är lat som mig.:p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.