Hej,

Ber om ursäkt om detta hamnar i fel forum, funderade på om denna eller "trädgård" var mest rätt.

Tomt enligt skiss där vi vill fylla ut för att få fler kvadratmeter gräsyta.

Enkel skiss av tomt med mått och terrängsektion som visar höjdskillnader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tanken är att gräva ut, sätta L-stöd och sen fylla ut. Har fått följande offert som nästan fick mig att ramla av stolen:

L-stöd 5kN (40 m) 262 000 inkl moms, ca 6500 kr / m
Arbetskostnad 290 000 kr inkl maskin.
Transport av maskin till o från platsen, 11 000
Fyllnadsmassor tillkommer. Totalt nästan 600 000.

Mina tankar:
L-stöd verkar vara väldigt mycket billigare per meter i 2m längder än 1m. Meterpriset går ner från 4000 kr till 2500 kr. Finns det någon anledning att inte välja 2m, förstår att inpassningen blir lite knepigare men det bör väl ett proffs klara.

Arbetskostnaden.Hittar inga dagsfärska siffror men verkar vara så att en 5ton grävare inkl förare kostar nånstans 1000 kr/timme, ibland t.om billigare. Är det rimligt att det ska ta nästan 300 timmar (nära 2 arbetsmånader) för att fixa till detta?

Är denna offert ett sätt för entreprenören att bara säga att han inte är intresserad av jobbet eller har jag helt fel förväntningar på både materialkostnad och förväntad arbetstid detta tar?
 
Timpriset på grävaren har du nog rätt i. Men en 5-tons maskin lyfter inte L-stöd som är 160cm höga så det behövs större maskin. Ska du ha 2 meter långa stöd och maskinen behöver stå en liten bit ifrån behövs det en maskin runt 15 ton.

I övrigt handlar priser på utfyllnad mycket om vilket material man kan få tag på och till vilket pris. Kommer man till med bil och släp blir det betydligt billigare per ton än med bara bil. Jag är verksam i Skåne och jag har förstått att priserna runt Stockholm är betydligt högre men spontant känns det ganska högt.
 
wildeside
L-stöd 2 meters 1,8 m höga kostar runt 7000-8000:- går att hitta billigare beroende på vart man bor.
 
  • Gilla
Garwin82
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.