T
Hej!

Nybliven husägare här. Enligt appen Greenely är vår förbrukning 167% högre än jämförbara hushåll vilket ju låter helt uppåt väggarna. Vi är två vuxna och två barn i ett hus från 91 med bergvärme, FTX med återvinning och ingen elbil. Förbrukningen förra månaden var 1 948 kWh. Låter det orimligt? Vad kan man göra för att få reda på vad det är som drar mer el än vanligt? Tacksam för svar.
 
Det låter onekligen högt. Lite beroende på var i landet du bor, borde husets behov av tillskottsvärme denna årstid vara noll eller nära noll. Hur ser förbrukningen ut om du kollar timme för timme i greenly? Det kan hjälpa dig att smalna av sökningen av vad det är som drar.
 
  • Gilla
tomasjo
  • Laddar…
Kolla på den riktiga mätaren.
kolla att inte tillskottet på FTX ligger till hela tiden (fel på termostaten).
kolla ev värmekablar.
Felsök genom att stänga av grupp för grupp så ser du när förbrukningen blir lägre
 
  • Gilla
tomasjo
  • Laddar…
T
N Nyrostad skrev:
Det låter onekligen högt. Lite beroende på var i landet du bor, borde husets behov av tillskottsvärme denna årstid vara noll eller nära noll. Hur ser förbrukningen ut om du kollar timme för timme i greenly? Det kan hjälpa dig att smalna av sökningen av vad det är som drar.
Tack för svar! Håller med om att det inte borde behövas någon tillskottsvärme, här i södra Stockholm har det ju varit stekhett. Greenely/elnätsbolaget har dessvärre inte börjat leverera timdata ännu.
 
T
E elmont skrev:
Kolla på den riktiga mätaren.
kolla att inte tillskottet på FTX ligger till hela tiden (fel på termostaten).
kolla ev värmekablar.
Felsök genom att stänga av grupp för grupp så ser du när förbrukningen blir lägre
Tack för svar. Jag måste kika på manualen för FTX så att jag förstår vad/var tillskottet är. Nånstans känner jag att det måste vara FTX som drar, i övrigt har vi ju bara vanliga hushållsapparater. Värmekablar har vi inga. Jag får försöka stänga av grupp för grupp så snart vi har timdata tillgängligt genom Greenely.
 
KristinaRT
Du råkar inte ha någon form av kylning på? Vår LLP har ett läge där den ska behålla en satt temp, oavsett om det betyder kyla eller värma huset.
Råkade sätta på detta förra sommaren och det var svalt men drog en del energi :seenoevil:
 
  • Gilla
tomasjo
  • Laddar…
Häng på en trådlös energimätare på din elmätare. Du kan då via en display se aktuell effektförbrukning i realtid. Det gör det lättare att se hur förbrukningen ändras.
 
  • Gilla
tomasjo
  • Laddar…
T
KristinaRT KristinaRT skrev:
Du råkar inte ha någon form av kylning på? Vår LLP har ett läge där den ska behålla en satt temp, oavsett om det betyder kyla eller värma huset.
Råkade sätta på detta förra sommaren och det var svalt men drog en del energi :seenoevil:
Det är en bra fråga. Vi har ingen LLP men väl en termostat till FTX. Jag tror att den kan vara boven i dramat, men måste studera manualen för att förstå hur den fungerar.
 
Är ju helt orimligt
Vi är bara två vuxna visserligen. Men i juli förbrukade vi 484 kWh.
Bergvärme. Självdragsventilation. Och Poolpump som gick 6 timmar/dag.
 
  • Gilla
tomasjo
  • Laddar…
T
E etompau skrev:
Häng på en trådlös energimätare på din elmätare. Du kan då via en display se aktuell effektförbrukning i realtid. Det gör det lättare att se hur förbrukningen ändras.
Perfekt, en sån visste jag inte fanns. Jag ska försöka hitta en direkt.
 
T
GoC GoC skrev:
Är ju helt orimligt
Vi är bara två vuxna visserligen. Men i juli förbrukade vi 484 kWh.
Bergvärme. Självdragsventilation. Och Poolpump som gick 6 timmar/dag.
Ja det känns väldigt märkligt.
 
Kolla även att BVP inte har någon orimlig inställning som hängt kvar från tidigare ägare. Exempel skulle kunna vara ett orimligt högt min-värde på framledningstemp (skulle dock även ge varma radiatorer/golv) eller att själva BVPn är spärrad och att all VV-produktion sker via elpatron (det blir dock en himla massa varmvatten även det...).
 
  • Gilla
tomasjo
  • Laddar…
T
N Nyrostad skrev:
Kolla även att BVP inte har någon orimlig inställning som hängt kvar från tidigare ägare. Exempel skulle kunna vara ett orimligt högt min-värde på framledningstemp (skulle dock även ge varma radiatorer/golv) eller att själva BVPn är spärrad och att all VV-produktion sker via elpatron (det blir dock en himla massa varmvatten även det...).
Bra förslag, ska kollas. Vi har bara golvvärme från BVP och det är svalt, så det skulle vara om varmvattnet bara produceras med elpatron då.
 
tommib
Jag håller med om att det är en helt orimlig förbrukning i ett så nytt hus, speciellt på sommaren.

Som elmont sa, kolla FTXens tillskott.
Kolla också ev krypgrundsavfuktare om ni har en sådan, det kan vara en stor energitjuv.

Den klassiska kommentaren vid hög elförbrukning är att kolla om grannen har byggt hönshus :) men jag skulle också allvarligt talat kolla på alla utomhusuttag och se att inte något ligger på där. Infravärmare är också en klassiker.
 
  • Gilla
tomasjo
  • Laddar…
T
tommib tommib skrev:
Jag håller med om att det är en helt orimlig förbrukning i ett så nytt hus, speciellt på sommaren.

Som elmont sa, kolla FTXens tillskott.
Kolla också ev krypgrundsavfuktare om ni har en sådan, det kan vara en stor energitjuv.

Den klassiska kommentaren vid hög elförbrukning är att kolla om grannen har byggt hönshus :) men jag skulle också allvarligt talat kolla på alla utomhusuttag och se att inte något ligger på där. Infravärmare är också en klassiker.
Tack för två bra uppslag. Vi har både krypgrundsavfuktare och Trygghetsvakt på garagevinden, det är fullt möjligt att dessa drar mycket energi. Dessa installerades vid inflytt så jag har ingen data/före efter, men jag får prova att slå av dem för att se förändring när timdata är plats.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.