Hej,

Jag har anlitat en målerifirma för att måla om fasaden på stugan nedan. Utöver att de lagt på ca 100% på vissa färginköp så tycker jag att tidsåtgången som de fakturerar är på tok för hög. Är det någon som har en uppfattning kring hur många timmar det totalt kan tänkas gå åt attförbereda, tvätta, skrapa, grundåla och färgmåla denna fasad. Väggytan är ca 150 kvm inräknat glasrutor och dörar. Firman har fakturerar 352 timmar för detta vilket jag bedömer som helt orimligt.

  1. Total antal timmar för tvätt, skrapning och målning: 352 timmar
    1. Tvättning av fasad: 32 timmar
    2. Skrapning av fasad: 24 timmar
    3. Målning av fasad (1 grund och 2 färdigstryk): 192 timmar
    4. Målning av vindksivor/hängskicor (1 grund och 2 färdigstryk): 24 timmar
    5. Mplning av smygar/foder (1 grund och 2 färdigstryk): 24 timmar
    6. Målning av staket: 28 timmar
    7. Målning av fönsterbågar: 28 timmar
 
  • Ett brunt hus med sadeltak, skorstenar, balkong och fönster, omgivet av grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Verkar helt ärligt talat rimligt 🤷‍♀️
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
M Michael Leven skrev:
Hej,

Jag har anlitat en målerifirma för att måla om fasaden på stugan nedan. Utöver att de lagt på ca 100% på vissa färginköp så tycker jag att tidsåtgången som de fakturerar är på tok för hög. Är det någon som har en uppfattning kring hur många timmar det totalt kan tänkas gå åt attförbereda, tvätta, skrapa, grundåla och färgmåla denna fasad. Väggytan är ca 150 kvm inräknat glasrutor och dörar. Firman har fakturerar 352 timmar för detta vilket jag bedömer som helt orimligt.

  1. Total antal timmar för tvätt, skrapning och målning: 352 timmar
    1. Tvättning av fasad: 32 timmar
    2. Skrapning av fasad: 24 timmar
    3. Målning av fasad (1 grund och 2 färdigstryk): 192 timmar
    4. Målning av vindksivor/hängskicor (1 grund och 2 färdigstryk): 24 timmar
    5. Mplning av smygar/foder (1 grund och 2 färdigstryk): 24 timmar
    6. Målning av staket: 28 timmar
    7. Målning av fönsterbågar: 28 timmar
Gav de nån indikation innan de började hur lång tid det skulle ta/kosta? Tog ni in någon att jämföra jobben med om de var ok i pris? Då vet man mer om deras ambitionsnivå och om man har råd innan räkningen kommer. Ja, vissa grejer ser ut att ha tagit överdrivet lång tid.
 
Firman som jag anlitade sa ingen beräknad total tidsåtgång för målningen utan sa de de gör det på löpande räkning men andra firmor uppskattade total tidsåtgång till mellan 140 och 180 timmar maximalt. Men dum som man är så valde jag nuvarande firma för att de hade något lägre timpenning, men jag räknade såklart inte med att de skulle ta dubbelt så många timmar på sig som övriga firmor. Till saken hör också att de skriver att de gjort en grundstrykning och två färdigstryk på fasaden men det är endast 10% grundfärg som gått åt jämfört med täckfärg och en av målarna som var där sa att han inte behövde grundmåla i princip någonting för att det var så bra skick på fasaden redan.
 
  • Gilla
jakobsbygge
  • Laddar…
Åtta-nio veckor för en man ungefär. 150kvm yta säger du och det är tre strykningar och grundarbete. Och sen fönster och dörrar på det.

Det är kanske för mycket men beroende på de exakta omständigheterna är det inte så mycket för mycket eller kanske inte alls för mycket om det är mycket ställningar och sånt.

Jag säger iaf inte "blåsning" direkt baserat på informationen hittils.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Åtta-nio veckor för en man ungefär. 150kvm yta säger du och det är tre strykningar och grundarbete. Och sen fönster och dörrar på det.

Det är kanske för mycket men beroende på de exakta omständigheterna är det inte så mycket för mycket eller kanske inte alls för mycket om det är mycket ställningar och sånt.

Jag säger iaf inte "blåsning" direkt baserat på informationen hittils.
Hej, tack för svaret. de 150 kvm fasadyta inkluderar fönster och dörrar så själva fasaden är väl ungefär 120 kvm men det kanske inte gör så stor skillnad. Det jag reagerar på är att övriga firmor har indikerat 140-180 timmar och då känns det dubbla väldigt saftigt.
 
Utifrån min egen erfarenhet är jag förvånad över att skrapning inte är fler timmar. Men det beror ju på vad man skrapar och hur noggrann man är.
 
  • Gilla
tensiden och 1 till
  • Laddar…
M mikeyboy123123 skrev:
Hej, tack för svaret. de 150 kvm fasadyta inkluderar fönster och dörrar så själva fasaden är väl ungefär 120 kvm men det kanske inte gör så stor skillnad. Det jag reagerar på är att övriga firmor har indikerat 140-180 timmar och då känns det dubbla väldigt saftigt.
Som jag säger, det kan vara för mycket. Men det beror på hur det ser ut. Har de här firmorna varit på plats och uppskattat?

Det hade mycket väl kunnat ta mig den där tiden iaf. Jag är väl en hyfsat erfaren amatörmålare.

Borde gå snabbare för proffs men allt beror ju på vad som är gjort. Fönstren t.ex, hur ser de ut? Är det bara utsidan av fönstren som är målad? Är det träfönster?
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
Det blir ju lite konstigt att den entreprenören du valt till jobbet ska hållas ansvarig för uppskattning av tid som andra entreprenörer gjort?
 
  • Gilla
Johan456 och 5 till
  • Laddar…
Jag tror att de andra firmorna grovt har underskattat tidsåtgången för att göra detta jobb ordentligt..

Visst, 352 timmar är nog för mycket, men 140-180 timmar låter på tok för lite..

Nånstans runt 250-270 timmar hade jag nog uppskattat att det borde ta, utifrån den där bilden iaf..
 
På bilden så ser de ut som mkt olika ytor på huset, så maskering/täckning/målning alla gånger av alla ytor samt ev ställningar .så känns de kanske lite högt men inte super högt. De jag regagera mest på att de var mer tid på tvätt än skrap, min erfarenhet är väldigt annorlunda där😅
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
H
M mikeyboy123123 skrev:
Hej,

Jag har anlitat en målerifirma för att måla om fasaden på stugan nedan. Utöver att de lagt på ca 100% på vissa färginköp så tycker jag att tidsåtgången som de fakturerar är på tok för hög. Är det någon som har en uppfattning kring hur många timmar det totalt kan tänkas gå åt attförbereda, tvätta, skrapa, grundåla och färgmåla denna fasad. Väggytan är ca 150 kvm inräknat glasrutor och dörar. Firman har fakturerar 352 timmar för detta vilket jag bedömer som helt orimligt.

  1. Total antal timmar för tvätt, skrapning och målning: 352 timmar
    1. Tvättning av fasad: 32 timmar
    2. Skrapning av fasad: 24 timmar
    3. Målning av fasad (1 grund och 2 färdigstryk): 192 timmar
    4. Målning av vindksivor/hängskicor (1 grund och 2 färdigstryk): 24 timmar
    5. Mplning av smygar/foder (1 grund och 2 färdigstryk): 24 timmar
    6. Målning av staket: 28 timmar
    7. Målning av fönsterbågar: 28 timmar
Ta in fler offerter för att jämföra. Tycker det verkar för många timmar. 44 dagar, det blir över 2 månaders arbete med 5 arbetsdagar per vecka.
 
H HEM2121 skrev:
Ta in fler offerter för att jämföra. Tycker det verkar för många timmar. 44 dagar, det blir över 2 månaders arbete med 5 arbetsdagar per vecka.
Offerter?

Jobbet är ju redan utfört..
 
  • Gilla
Zlatje och 3 till
  • Laddar…
Hur ser resten av huset ut? Ser gavel på motsatt sida likadan ut? Hur höga är väggliven på långsidorna?
 
H
Violina Violina skrev:
Offerter?

Jobbet är ju redan utfört..
Violina Violina skrev:
Offerter?

Jobbet är ju redan utfört..
Ja, det missade jag😃 Då är det svårt att klaga dessutom.
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.