Jakten på golv till uterummet går vidare.

Komposit för dyrt, ädelträ för dyrt, för hög cc för thermowood, lärk kan ge stickor, tryckt trall är giftigt, spåntad furu kan slå sig, golvspån+laminat kan påverkas av ev fukt osv osv. Slutligen funderade vi på ickespåntad gran - men ingen häromkring hade något hemma.

Hittade då Organowood till ett bra pris (20% rabatt). Behandlat med ny och miljövänlig och prisbelönt metod. Googlade och hittade ett par bilder på organowood som efter en säsong utomhus hade "fjällat" (något hade hänt med träfibren?) och det såg tämligen eländigt ut.

  1. Vad har ni hört om organowood, bu eller bä?
  2. Någon av er som har egen erfarenhet?
  3. Vad tror ni om att lägga det i ett uterum (isolerat men ej uppvärmt Willab Garden, 60 cm ovan mark)?
 
Hej. Blev det Organowood till slut? ..och i sådana fall hur har det fungerat?
Står inför samma fundering om jag ska lägga in just Organowood i uterummet.

/Tomas
 
Har ett fyra år gammal pooldäck av organowood utomhus, ett par kommentarer:
  • I solbelysta lägen blir det fliskritning när det översta skiktet cellulosa lossnar till ludd, och för mig var det bara andra säsongen, sedan inget mer (andra verkar ha haft större problem).
  • Åldras snabbt, ser äldre ut än 4 år. Jag har mindre rötangrepp på ett par ställen, inte i ändarna utan mitt på, som verkar växa långsamt.
  • Ser bra ut, efter en säsong är det helt ljusgrått
  • Inte en enda sticka i foten på barnen, har det även som poolsarg, klarar vattnet ok. Kommer dock byta ut sargen mot sten inom kort.
  • Virket är torrare vid leverans än vanlig trall, det kommer att svälla om man lägger det utomhus. Lägg med större springa än tryckt trall.
I uterum tror jag det skulle funka bra där risken för röta är liten.
 
Tackar för feedbacken. Någon som också lagt det i uterum?

/Tomas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.