Vet inte om jag postar det här på rätt ställe, men jag tänkte höra med er om detta är rimligt. Jag köpte nyligen en Oregon RAR501 väderstation med tre medföljande sensorer. Tänkte mäta RF och temperatur utomhus, på kallvinden och i källaren. Efter ett dygns användning är resultatet följande vad avser kallvind och utesensor:

Ute: -6,7 grader och 54% RF
Kallvind: -4,0 grader och 61% RF

Eftersom jag bor nära en flygplats i närheten som rapporterar aktuell temp och RF, råder dock följande i verkligheten:

Utomhus: -8 grader och 85% RF.

Jag vet att man inte ska lita på sådana här sensorer för privatbruk, men ärligt talat - ska det vara så HÄR dåligt efter ett dygns användning? Verkar det rimligt? Klarar inte sensorerna av att visa rätt RF p.g.a minusgraderna tro? Fast det står ju att de klarar sig ner till -20 grader...
 
Hej! Jag har samma kit och mina visar då rimliga siffror. Ute: -2.8c/90rf kallingar:-2/80rf


Det låter rätt märkligt att samtliga av dina sensorer skulle mäta såpass fel! Hur är det med den tredje? Mer rimliga mätvärden där? Tycker du borde gå tillbaka med dem iaf.

Med vänlig hälsning, realdoolar
 
Kan tillägga att jag utsatt mina för kring -10 grader utan problem med mätvärdena för luftfuktighet.
 
Tack så jättemycket för svar! Då verkar det vara något fel här... Sensorn i källaren visar rimliga värden. Där är tempen 20,9 grader och LL% vilket jag förmodar är "Low level", dvs att det är för låg RF för att sensorn ska kunna mäta det.

Men de två andra, där verkar det helmysko. Det konstiga är dock att när de stod inomhus bredvid varandra, så visade de nästan likadana värden, dock med visst undantag för den som nu står utomhus. Den visade c:a 6% högre RF än alla andra när de stod bredvid varandra. Nu däremot visar den 7% mindre än den som står på kallvinden. Det är nog som du säger. Dags att besöka butiken...
 
Jag har också en RAR501 och när jag testade den innan jag placerade ut sensorerna så tog det en bra stund innan alla värden visade samma värde. Dvs dom behövde stabilisera sig ett tag i samma klimat. Vad händer om du sätter två eller alla sensorer på samma plats och väntar 1 timme eller så?
 
Redigerat:
Tanken har faktiskt slagit mig perkaby. Tror att de stod tillsammans omkring en timme igår, men jag kanske ska testa att ha dem tillsammans över natten. Jag gör så och återkommer med rapport!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.