Förutsättningarna är följande:

4st solpaneler som producerar ett överskott av värme under sommarmånaderna
Vattenmantlad kamin.
Oisolerad källare under 2/3 av huset med oisolerat golv.

JAg ska gjuta om golvet och tänkte eventuellt lägga golvvärme när jag ändå håller på. Finns det någon nackdel att dumpa av överskottsvärme till källargolvet som sannolikt kan svälja endel värme eller kan det bli problem att ha en pendlande temperatur? Inbillar mig ju att källaren bara blir torrare av detta så det borde väll inte vara några konstigheter?


Golvet är alltså inte isolerat och det är inte det som är min fråga. det går nämligen inte att få in nån vettig mängd isolering eftersom huset till stor del står på berg.
 
Värmer man upp en oisolerad betongplatta och detta sedan följs av kallare perioder (d.v.s. ouppvärmt) kan du få omvänd fuktvandring.

Källa: http://www.fuktcentrum.lth.se/verktyg-och-hjaelpmedel/fuktskador/omvaend-fuktvandring/

Så länge du tillför värme uppstår inga problem, men om du får perioder där plattan kyls av kan det i teorin uppstå problem.

Huruvida det faktiskt blir märkbara bekymmer för dig är ju omöjligt att säga? Det beror på hur fuktig marken under plattan är, hur långa perioderna blir när plattan är svalare, osv.

Men mig veterligen är tumregeln vad avser golvvärme i oisolerade betongplattor mot mark att den alltid skall vara påslagen eller alltid skall vara avslagen (d.v.s. obefintlig).

Om möjligt torde det kanske vara bättre att dumpa av överskottsvärmen i luften, t.ex. via "vanliga" radiatorer. Då slipper du även problemet med att det råa källarklimatet man kan få under sommaren när varm utomhusluft kommer in i den betydligt svalare källaren.
 
Redigerat:
Ok vet ju inte hur mycket det kommer pulsera precis, blir väll ganska jämn värme under hela sommaren.

Vad är det då som händer när en varm platta stängs av? ser inte hur fukt skulle kunna börja vandra in i källaren ( genom plattan?) när man stänger av det måste väll bli kallare än vattnet under plattan ...och blir det en så stor mängd fukt? vips är la temperaturen stabil
 
Arne999 skrev:
Vad är det då som händer när en varm platta stängs av? ser inte hur fukt skulle kunna börja vandra in i källaren ( genom plattan?)
Jag bifogade en länk i mitt inlägg. Jag tycker att fenomenet förklaras ganska tydligt där.

Men återigen, det är ju inte säkert att du får några problem ö.h.t. Det är dock en riskkonstruktion, vilket du bör vara medveten om.
 
jo jag har läst men har ändå lite svårt att förstå vad det innebär. Om man tex har en ouppvärmd källare under sommaren så innebär ju det att man har en relativt högre fuktighet jämfört med om man hade värmt upp den.

Om jag nu värmer upp den under sommaren så minskar RF under sommarperioden men det vandrar upp fukt i plattan en period när jag stänger av. Har ju ingen känsla alls om vad som skulle vara bra eller dåligt...?? Radiatorer är la en bättre lösning antar jag
 
Ja, så länge du har konstant värmetillförsel i plattan är det inga problem.

Problem kan däremot uppstå om värmetillförseln av någon anledning upphör. Detta eftersom plattan svalnar snabbare än marken under.

Är det sänkt RF i källaren man eftersträvar skulle jag personligen valt att värma luften via radiatorerna. Detta bidrar till att hålla nere RF, men utan att värma upp marken under plattan i speciellt hög utsträckning.

En annan aspekt är att du sannolikt kommer att tvingas driva golvvärmen med något annat än solpaneler under vintermånaderna? Eftersom isolering mot mark saknas innebär det att driftkostnaden blir onödigt stor. Det kostar att värma upp jorden under huset...

Men visst, om ekonomin inte är ett bekymmer och du har ett mycket genomsläppligt golv (typ rå betong) utan några organiska material i närheten innebär det nog inga problem med lite golvvärme. Det är ju skönt för fötterna om inte annat. (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.