Hej,

Jag tänkte fräscha upp träbänkskivorna i köket med lite försiktig slipning och inoljning. Inga konstigheter så långt utan det har jag gjort då och då under årens lopp med bra resultat.

Denna gång tänkte jag även byta silikonfogen mot kaklet då den börjar se trött ut och var ganska slarvigt gjord redan från början. Frågan är vilken ordning som är bäst mellan ytbehandling och fogning. Fogar jag först fäster fogen garanterat men det är svårt att inte kladda ner den med bänkoljan. Oljar jag först är jag lite orolig att fogen inte fäster bra mot skivan. Silikon brukar ju kladda fast mot det mesta men en nybehandlad bänkskiva är kanske svårt. Hur gör proffsen?

Min plan just nu är att ta bort den gamla mjukfogen och behandla skivorna klart. Låta allt vila några dar och därefter maskera för mjukfogen och försiktigt rugga upp träskivan "bakom" maskeringen. Låter detta vettigt eller finns det bättre sätt. Jag kanske oroar mig i onödan men då jag i många år retat mig på den slarviga fogen vill jag få det snyggt.
 
Låter vettigt men jag tror inte du behöver rugga för mycket.
Lätt skrapning med knivspetsen lär räcka om inte skivan dryper av olja.

/Kent
 
Mikael_L
Kan det vara bra att maskera där fogen ska vara innan behandlingen?

Jag vet alltså inte, det var bara en tanke.
 
Mikael_L skrev:
Kan det vara bra att maskera där fogen ska vara innan behandlingen?
Ja det låter ju helt klart vettigt! Kan ju absolut inte skada i varje fall. Det här gäller mitt privata kök och inte så många meter fog så det spelar ingen roll om jag "överarbetar" det hela. Däremot vill jag göra det jag kan för och bli nöjd denna gång. "Målarkludden" som fogade ursprungligen åstadkom en fog som retat mig i alldeles för många år nu...
 
Olja och maskeringstejpsklister: inga bra kombination. Kan funka med paraffinolja, men med träolja löses klistret i tejpen och lämnar rester.
 
Mikael_L
OK.
Bra input.
 
Funkar det inte att ta bort siliconen, slipa skivan, lägga ny silicon och när den torkat så oljar man skivan... ?
 
  • Gilla
Helioz
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp skrev:
Funkar det inte att ta bort siliconen, slipa skivan, lägga ny silicon och när den torkat så oljar man skivan... ?
Jo visst funkar det. Jag tycker dock att oljan, tro det eller ej, brukar kladda ner och fastna på silikonet. Vet inte om det beror på oljetypen för inget brukar annars fastna på silikon... Men visst, det kanske är den bästa metoden. I vilket fall blir det ju den metoden vid nästa inoljning...
 
Egentligen skall väl en träbänkskiva behandlas nån gång per år, och inte byter man fog varje gång. Jag hade sett till så att fogen fäster bra och sedan oljat. Med tanke på hur jobbigt det är att få bort sillikon från olika saker känns det konstigt att det inte skulle gå att torka bort lite olja från fogen.

Edit: såg nu att svaret var en ren omskriving av din egen slutsats, sorry.
 
Mina problem med att befintlig fog har intorkat oljekladd hänger nog samma med att fogen ursprungligen gjordes rätt slarvigt med en del "gropar" och "inbuktningar". Detta har gjort det svårt att få fogen fri från olja ner man behandlat bänkskivan. Efter ett antal års underhåll av bänkskivan så har det på vissa ställen samlats rätt mycket intorkat oljekladd på fogen.

Lutar åt att det enklaste och bästa är att foga först, olja sedan och försöka torka av fogen omedelbart i samband med inoljningen. Borde fungera med en ny "anständig" fog.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Jag tycker med personligen detta verkar vara smartast :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.