Hej,

Jag är ny här och hoppas på mycket hjälp inför min renovering inom 1 mån.
Har byggt kök en gång innan från grund, stötte på mycket problem men allt löstes, det var dock inget avancerat elarbete osv.

Nu är min fråga om själva ordningen. Rätta mig om jag har fel.

0. Lägga golv
1. Kök(skåp/luckor) beställs
2. Allt rivs
3. Väggen stabiliseras, gips, planas osv
3. ???? Elarbete eller?
4. Upp med köket
5. Kakla vägg
6. På med bänskiva, häll, diskho
7. Ljus, lampor osv
8. Detaljarbete

Mitt problem nu är att jag inte är 100% korrekt på ordningen och speciellt elarbetet, behöver elektriker dra saker iNNAN köket sätts upp? Jag vill har spots under skåpen och har ingen aning om hur jag gör, kan jag borra och koppla själv?
 
Det är främst två saker jag reagerar på i din lista -

Först "lägga golv", det tycker jag känns opraktiskt att ta först. Jag antar, eftersom du tänker göra det innan du har rivit köket, att du tänker lägga golv bara på den "fria ytan", ej in under bänkar/skåp (om man ö h t ska göra så är en annan fråga men det finns det redan många gamla trådar om). I så fall skulle jag inte göra det tidigare än efter steg 3, kanske ännu senare. Det är onödigt att låta det nya golvet ligga på plats och riskera skador under ganska stökiga aktiviteter som 2 och 3.

Det andra är att kaklet vanligen kommer efter bänkskiva etc. Det sätts med nederkant några mm över skivan och mellanrummet mjukfogas (silikon). Då kan man montera skivan med några mm mellanrum till väggen, ett mellanrum som sedan göms av kaklet och fogen. Det är särskilt bra om bänkskivan är av trä, för då finns det plats för den att expandera bakåt i stället för att spricka om den skulle ta upp fukt och svälla.

Ang elarbetet beror det på hur de befintliga eldragningarna ser ut och hur du vill ha ditt nya kök men det är ju inte ovanligt att en del måste göras innan stommarna sätts upp. Förmodligen blir det en eller två vändor till senare också. Jag förmodar att du har eller kommer att ha en skiss på kökets planlösning. Markera på den var du vill ha vitvaror, eluttag och belysning. Ta dit elektrikern och låt honom kolla på det befintliga och din skiss, så kan han tala om vad han behöver göra och när.
 
Håller med Farzan.

Denna ordningen har vi haft när vi de två sensaste månaderna byggt om vårt kök:

1. Kök(skåp/luckor) beställs
2. Allt rivs
3. Väggen stabiliseras, gips, planas osv
4. El- /rör- /ventliationsarbete som behöver dras bakom skåp
3. Lägga golv (även under kökskåp)
4. Upp med köket
5. På med bänskiva, häll, diskho
6. Elektriker kopplar om man inte vill göra det själv, ex spishäll, uttag, lampor osv
7. Kakla vägg
8. Detaljarbete

Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.