Hej,

Jag har ett tak från 79 bestående av något skivmaterial, sen läkt och pannor så alltså ingen takpapp eller liknande. Det är en massa gamla genomföringar som är mer eller mindre igentejpade, en spricka på ett ställe och det är väl i sådär skick.

Nu har jag under de kallaste dagarna i alla fall märkt att det är lite frost nedtill mot isoleringen mot takfoten. På vissa ställen är luftspalten mer eller mindre ihoppressad och den masonit som sitter för att upprätthålla den är på flera ställen helt skev så att säga. Jag har försökt staga upp den lite utan att slita upp allting men frosten verkar kvarstå på de riktigt kalla dagarna. Kan ju tilläggas att huset säkerligen läcker upp en hel del luft då det finns en massa gamla genomföringar sen 80-90-tal som går genom undertaket.

Men om jag skulle byta taket, hur får man då ordning på luftspalten t.ex. Måste man riva bort all isloering eller kan takläggarna om de lägger spont montera någon läkt på det innan så det blir en luftspalt eller vad är vettigast att göra? Famlar helt i mörkret här så all vägledning om hur man bör tänka här uppskattas.

Jag har inte för avsikt att göra det själv heller så ju mindre hantverkare man behöver involvera desto bättre. Alternativt så sliter man ut all isolering och lägger ny, borde väl inte spela så stor roll om det står osiolerat på sommaren. Den har legat där sen 79 och är någon typ av matta som man mår jävligt risigt av om man får in i lungorna för de dammar så fort man rör vid dem.

Nåväl, tacksam för vägledning!
 
Är du säker på att det inte finns luftspalt? Jag hade samma konstruktion med skivor och det satt luftspalt där ändå. Men det är ju lätt att montera ny när man rivit bort skivorna också.
 
Det finns men den är men den är ihoptryckt av isoleringen som ligger där.
 
Här är lite bilder, tagna i all hast med mobil och stödlampa så ta dem för vad det är.

Man kan se luftspalten här med frost ovan vilket är det ställe där det oftast tenderar att vara. Också sett frost ner i luftspalten så att säga, alltså bakom masoniten.

Den andra bilder visar en svart färgskiftning som finns på några skivor upp mot nocken. Det finns ingen som helst lukt som antyder mögel men som ni ser så ser det ju skumt ut här och var däruppe.

Men låt säga att man river ner skivor och lägger nytt tak, behöver man byta isoleringen helst för att få en ny fungerande luftspalt? El IMG_20160117_123035.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_20160117_123117.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_20160117_123216.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_20160117_123200.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ler hur går man till väga annars?

MVH

Klas
 
Redigerat:
Ingen som kan sprida lite ljus på antingen varför skivorna är flammiga, är det så enkelt att det vid något tillfälle läckt in där och det sen torkat upp eller är det normalt?

Sen är jag fortfarande frågande över vilken ordning man måste göra isoleringen och luftspalten om jag nu byter tak. Vad som är det normala dvs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.