Vet inte om detta hamnade under det mest lämpliga forumet (tyckte inte något passade perfekt för detta) men vi provar...

Jag skall låta tillverka en trappa i ek som även skall monteras av tillverkaren (de får också komma och mäta så de kan ta helhetsansvar).

Samtidigt kommer jag att lägga nytt golv på övervåningen samt måla om väggarna och taket både på under och övervåningen. I något steg skall givetvis den gamla trappan monteras bort också - detta kan göras av trapptillverkaren men i så fall helst samband med monteringen av den nya (inget av de företag jag begärt offert från är från orten) vilket jag tycker verkar opraktiskt då jag får svårt att fixa eventuella märken / skador / skruvhål etc i det befintliga golvet om de redan "står där" med den nya trappan och vill sätta dit den direkt...

På övervåningen är väggarna träpanel med masonit och målad väv och på bottenvåningen någon typ av "lättbetongplattor" (som de på något sätt lyckats fästa trappan i - har inte blivit några sprickor eller problem på 50 år sedan huset byggdes) och väv.
På undervåningen är det ett befintligt marmorgolv med vattenburen "golvvärme" (snarare för komfort så golvet inte känns kallt) som jag inte tänker göra något åt (om inte den gamla trappan visar sig vara fäst i det eller ha skadat det - jag har ett antal extra marmorplattor kvar om det skulle behövas men då måste jag ta hit en golvläggare för det också). På övervåningen ligger idag ett gammalt "korkoplastgolv" direkt på masonit och undergolv vilket jag tänkt mig ersätta med ett hårdträgolv av någon typ (dvs golvet kommer att ligga kanske 15-20 mm? högre än nu).

Frågan är nu i vilken ordning jag skall ta in hantverkare för alla de olika jobben för att det skall bli så enkelt och bra resultat som möjligt? Jag har i andra trådar sett förslaget att väggarna bör målas efter att trappan sätts dit men i övrigt har jag ingen klar bild av vad som skulle vara bäst. Jag har övervägt att låta en byggfirma sköta "hela arbetet" (med trappföretaget som underleverantör) så blir ordningen deras huvudvärk...

Andra tankar, tips, saker att tänka på etc mottages med tacksamhet?
 
Din planering förutsätter att du kan styra hantverkarnas tidplan. Lyckas du med det, ett stort GRATTIS! Allt som oftast jobbar dom när det behagar dom. Eller påbörjar ett jobb för att fortsätta med det någon månad senare.
 
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Låt en byggfirma sköta allt, se till att det finns ett slutdatum på avtalet.
 
  • Gilla
Amatörsnickaren och 1 till
  • Laddar…
En del förutsättningar måste finnas.
Det skall gå att ta exakta mått inför tillverkningen. Det skall finnas plats för att sätta ihop och resa trappan. Belysning mm skall finnas.
Beroende på trappans utformning så borde det gå att byta ut den gamla trappan på en arbetsdag för två man.
För att kunna anpassa den till ett nytt golv på övervåningen så brukar det sista steget vara löst. Beroende på hur det ser ut vill man kunna anpassa det exakt, och fäster det på det sätt som är lämpligast, när man vet hur det ser ut.
Trappan kan monteras när som helst under processen. Bekvämast att ha den tidigt, men då så täcker man in hela med t ex masonite. Slutsteget lägger man då tillsammans med golvet. Trappsnickarna är kanske inte överdrivet intresserade av att komma en extra gång för det så i så fall är det enklast att kolla av med golvläggaren om han kan ordna det hela.
Lycka till
Findus
 
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Nja man behöver inte alls ha det översta trappsteget löst. När man tar mått från golv till golv så är det inte så att det flyttar på sig flera centimeter.

Ett mått är ett mått det ändrar inte på sig automatiskt.

Golv, väggar och för den delen tak brukar inte flytta sig nämnvärt.
Är det en bra trappbyggare eller någon vaken person så brukar det inte vara något problem. Men det är en del parametrar att ta hänsyn till.

En trappa som sitter mot en vägg vilket dom flesta gör så brukar man inte skruva vangstyckena i golvet den står på utan i väggarna men vist det finns undantag.
Pär
 
Redigerat:
  • Gilla
Amatörsnickaren och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.