P
Har en toalett på övervåningen som saknar all form av ventilation :surprised: Funderar på att dra ett spirorör rakt upp på vinden och genom yttertaket. Frågan är hur man löser takgenomföringen enklast och om jag måste köpa en dyr takhuv eller duger det med en kinahatt ovanpå spiroröret? Ett annat alternativ är att dra upp spiroröret och sedan knacka hål i murstocken och ansluta till någon av imkanalerna.

Frågan är vad som fungerar bäst. Funderar även på att sätta en varvtalstyrd fläkt som får gå kontinuerligt då huset endat har självdragsventilation.
 
jag har ett 100mm spiro rör som går rakt upp i mittbadrum.. Jag har isolerar mitt rör på vinden.. Dock så har jag ännu inte fått min nya huv.. så min gammla sitter "på" lite så där jätte dåligt..

Jag har problem med kondens så vatten rinner ner i röret på insidan.. Så röret som är ovanför yttertak måste man också isolera, blir då kanske snyggast med huv? kanske finns färdiga isolerade "spiro" rör man kan köpa?.. ev så löser en fläkt i badrummet det hela..

I vilket fall som helst nu är det ca 0 grader ute o det droppar ner en droppe var 60 sek typ.. när det är ännu kallare så blir det ännu mer.. jag har till o med fått isbildning..
:-?

Vilket lossnade när det blev varmare.. Hemskt mycket fukt som faktiskt går ut..
 
P
Det låter ju inte så kul. kanske bara att slnta upp för en riktig huv samt isollera spiroröret hela väggen upp.

Hittade några huvar här http://www.soliduct.com/index.php?cPath=122_233
Om det är dyrt eller billigt vet jag ej.
 
Jag brukar anvånda huvar från ABC-vent, passar i betongpanna m.m.
Billigaste där går på 1000kr +moms + frakt, inte farligt dyrt tycker jag.
 
P
FrittDrag skrev:
Jag brukar anvånda huvar från ABC-vent, passar i betongpanna m.m.
Billigaste där går på 1000kr +moms + frakt, inte farligt dyrt tycker jag.

Deras ABC-VHS ser ju likdan ut som den på Soliducts hemsida Var hittade du priserrna eller ringde du och fråga?

Undrar om det kommer att se konstigt ut med en venthuv precis bredvid skorstenen?

 
  • Taket.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.