Var får man tag på ordentligt "torrt" virke för möbelsnickeri ? Någon som vet? Bor i skåne. Kanske det finns något på nätet som jag ej hittat?

Fredrik
 
hEJ HAR SAMMA FRÅGA
söker furu!
norra skåne
klas
 
Bygg en egen virkestork ! Då vet man alltid hur kvaliten på snickarvirket är. Man kan relativt enkelt bygga en "låda" av markskiva
och installera ett torkaggregat. Gå till http://www.snickra.net/ och
välj SAUNO. Läs och begrunda.( Säljs av Planomaskin.se)
Byggde själv en för några år sedan och har aldrig brist på torrt virke.
Jag har egen skog och ett litet bandsågverk vilket naturligtvis underlättar.
 
Möbeltorrt av hög kvalitet kostar, det rimligaste sättet är att köpa en del ifrån de mindre sågverken och torka själv. I småland finns det en del sågverk men det är ju en bit att åka.

Behöver du alm som är riktigt torr så kan jag fixa en del, har några kubik liggande där det mesta är kring 2 tum, okantat och apterat i två meters längd.

/Kent

 
Snickarboden skrev:
Möbeltorrt av hög kvalitet kostar, det rimligaste sättet är att köpa en del ifrån de mindre sågverken och torka själv. I småland finns det en del sågverk men det är ju en bit att åka.

Behöver du alm som är riktigt torr så kan jag fixa en del, har några kubik liggande där det mesta är kring 2 tum, okantat och apterat i två meters längd.

/Kent
Kent:

Vad för typ av snickerier passar alm till?

//daniel
 
Möbler av högsta klass. Det är en otroligt vacker ådring i det och är ett av de ädlare träslagen. Användes en hel del på 1700 talet just för ådringen.

/Kent
 
Fråga kanske främst till Kent: Har du alm kvar? Hittade en mycket lockande beskrivning på ett matbord gjort i alm och med ben i mörk ek med tappning in i bordskivan. Kan det vara möjligt att hitta några lämpliga plank 25 mm tjocka i både ljus o mörk alm?
/Klöfver
 
Har alm så det lär räcka över min livstid och nästa med *S*
Allt ligger dock i okantade 2-3 tums plank i två meters längd, torrt på loge sen åtta år.
Så det löser sig, pm'a mig.

/Kent
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.