Letar duschblandare med termostat (utanpåliggande cc40 ska jag ha)
Är det någon skillnad på kvalité och reservdelar på de märkena?
Jag tycker Oras har snyggare design, prismässigt är det ju ingen större skillnad.
 
Ingen som hade några synpunkter på detta?
 
Oras e absolut i samma klass som FMM och Mora.
 
en 2009 fmm är dom bästa enligt mig, minst lösa delar och lite plast
 
Oras är inte i samma klass som FMM tycker jag.

Vi har iaf dåliga erfarenheter av våran Oras Nova termostatblandare som vi köpte till duschen.

Problemet är att om man vrider på kranen för att duscha och varmvattnet inte redan finns framspolat så stänger den nästan av sig helt när det börjar komma liiite varmvatten så då får man vrida på mer och när det börjar komma varmare vatten så stänger den nästan av igen.....efter två sådana cykler så funkar det dock bra.
För att slippa att den stänger av sig så måste vi öppna kranen riktigt mycket från början.

Sedan så är kåpan utanpå blandaren av plast som är kromad och den håller antagligen inte för lika mycket som en metallkåpa som är kromad innan den blir ful.

De FMM-blandare som vi har funkar betydligt bättre.
 
lordvvs skrev:
en 2009 fmm är dom bästa enligt mig, minst lösa delar och lite plast
Hmm, vad är 2009 Fmm? hittar inte den på nätet.
Den enda med siffror är 9000-serien.
 
Jesca_j skrev:
Oras är inte i samma klass som FMM tycker jag.

Vi har iaf dåliga erfarenheter av våran Oras Nova termostatblandare som vi köpte till duschen.

De FMM-blandare som vi har funkar betydligt bättre.
Tack för det . värdefull info.
tycker annars att deras design är snygg, men får nog titta på Fmm igen.
 
Jesca_j skrev:
Oras är inte i samma klass som FMM tycker jag.

Vi har iaf dåliga erfarenheter av våran Oras Nova termostatblandare som vi köpte till duschen.

Problemet är att om man vrider på kranen för att duscha och varmvattnet inte redan finns framspolat så stänger den nästan av sig helt när det börjar komma liiite varmvatten så då får man vrida på mer och när det börjar komma varmare vatten så stänger den nästan av igen.....efter två sådana cykler så funkar det dock bra.
För att slippa att den stänger av sig så måste vi öppna kranen riktigt mycket från början.

Sedan så är kåpan utanpå blandaren av plast som är kromad och den håller antagligen inte för lika mycket som en metallkåpa som är kromad innan den blir ful.

De FMM-blandare som vi har funkar betydligt bättre.
Plasten håller bättre än den kromade mässingen.
 
Jenzza skrev:
Plasten håller bättre än den kromade mässingen.
Inte då för oss iaf.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.