Håller på att fräscha upp en gammal murstock (ca 1850) av natursten i huset jag håller på att renovera. I köket ska en murare laga med puts så att den blir slät och sen målas. Stocken går dock in i ett angränsande rum också och bildar en yta på ca 5 kvadrat ca 20 cm ut från väggen. Jag undrar om det skulle gå/vara snyggt att helt enkelt knacka bort allt gammalt puts så att naturstenarna kommer fram och sen fylla i alltför djupa hål och sedan måla allt i någon grå nyans...?

/Kadua
 
Visst kan man göra som du tänkt (om du inte eldar i skorstenen så den blir för varm), men varför måla? Personligen skulle jag tycka det var snyggare med rå natursten än grå färg.
 
Hej och tack för ditt svar!

Jo, jag ska elda i murstocken, fast i en rökgång som ligger en bit ifrån den aktuella väggen. Den rökgången är dessutom renoverad och godkänd i provtryckning så jag tycker inte att detta skulle påverka den, eller?

Jag har också funderat på att inte måla, men vissa av stenarna är missfärgade och sen blir det kanske aktuellt att lägga i lite puts på sina ställen, så för att få en liten finish på den tror jag att jag kanske bör måla om jag hittar nån bra färg.

Ska nog ta och knacka bort all gammal puts idag få se hur det ser ut och sen ta ett snack med min murare!

/Kadua
 
Kadua skrev:
Jag har också funderat på att inte måla, men vissa av stenarna är missfärgade och sen blir det kanske aktuellt att lägga i lite puts på sina ställen, så för att få en liten finish på den tror jag att jag kanske bör måla om jag hittar nån bra färg.
Varför inte vitkalka då? Ingen risk att de avges farlig rök om skorstenen skulle bli för varm, och samma kalk du målar med + sand är utmärkt att både foga och putsa med.
 
Ja just det, kalk hade jag inte tänkt på...

Ja, jag ska i alla fall börja med att ta fram stenarna få se hur det blir!

Tack för tipset!
 
PS det finns kalkfärger med kalkäkta pigment, så vill du ha grått (eller någon annan färg) så går det med. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.