Hej,
vi har ett fristående f.d. garage på tomten som är inrett till lägenhet. Vi har tidigare inte hyrt ut det men ska börja med det nu. Jag sitter precis med kontraktet och är lite osäker på om/hur man skriver in möjligheten till hyreshöjning.

Vi hyr ut på obestämd tid (tillsvidare) och tar 4500kr/mån. Om man inte skriver något angående hyreshöjning, betyder det att hyran kommer att stå kvar vid 4500 även om hyresgästen bor kvar i 10 år? Eller bör man skriva in något i kontraktet att hyran kan komma att justeras tex varje år? Vad är praxis?
mvh
/ola
 
Såvitt jag vet så kan du inte skriva in något i hyreskontraktet om framtida höjningar. Kan tillägga att vi själva hyr ut 5 lägenheter.

Däremot kan du begära höjning tex en gång om året sedan, dock kan givetvis hyresgästen säga nej till höjningen men gör dom inte det går den igenom automatiskt. Dock ska det skrivas på ett korrekt sätt och ges ut i god tid innan.

Godtar inte hyresgästen höjningen kan du begära prövning hos hyresnämnden genom att fylla i en blankett (kostar ingenting). Dom kommer begära in yttringar från dig och hyresgäst och om någon vill anmäla en likvärdig lägenhet som referensobjekt vid hyresprövningen. Sedan tittar man på lägenheten och referenslägenheten om sådan finns och har ett möte. Sedan får man ett beslut på posten.

Detta har vi gjort en gång mot två hyresgäster som nekade höjning och vi vann.
 
  • Gilla
oandersson
  • Laddar…
Ok, vad bra, då vet jag. Tack för svaret!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.