Hej

Kan man sätta Tigo optimerare på vissa enskilda paneler på två strängar som är parallellkopplade (12st i öst resp. 12st i väst) ? T.ex 5st på de i öst.

/M
 
Titta på s.44-45 i Senergias handbok för solcellsmontage. Kanske kan ge dig lite ledtrådar

Du laddar ner den här https://customervoice.microsoft.com...AahiFIu5URVM3RlIwOUhPTk9OWkMxNFhPUkhET1Y3NS4u Schematiska illustrationer av solcellsmontage: A) Seriekoppling med två MPPT, B) Felaktig parallellkoppling, C) Korrekt koppling med optimerare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

"I exempel B är strängarna parallellkopplade, vilket gör att när optimeraren sänker spänningen för att öka strömmen genom sig kommer det resultera i en motvänd ström från den andra slingan."
 
O ozean skrev:
Titta på s.44-45 i Senergias handbok för solcellsmontage. Kanske kan ge dig lite ledtrådar

Du laddar ner den här [länk][bild]
"I exempel B är strängarna parallellkopplade, vilket gör att när optimeraren sänker spänningen för att öka strömmen genom sig kommer det resultera i en motvänd ström från den andra slingan."
Tackar. Var det som jag misstänkte och hade fått för mig jag läste i någon tråd.
 
Kopplar man som B men utan optimerare blir det ännu värre. Men det brukar ses som okej.
 
D Daniel 109 skrev:
Kopplar man som B men utan optimerare blir det ännu värre. Men det brukar ses som okej.
Värre på vilket sätt ?
 
En skuggad panel utan optimerare påverkar slingan mer.
 
D Daniel 109 skrev:
En skuggad panel utan optimerare påverkar slingan mer.
Ok
 
D Daniel 109 skrev:
En skuggad panel utan optimerare påverkar slingan mer.
Det hänger på hur många delfält panelen är indelad i med bypassdiod över varje.
 
Nej, det gör det inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.