Hej! I och med december månads elfaktura är det läge för en översyn vad gäller uppvärmningen.

Har en Nibe vvm225 utan krusiduller, dvs ingen ute-enhet, ingen innertempgivare. Placerad i badrummet.
Pannan förser 5st radiatorer med värme via ett tvårörssystem.

Problemen/funderingar jag har;
*Radiatorer är halvljumna, hur göra vid pannan innan man luftar radiatorer?
*Det går 4st rör från pannan, troligtvis är 2st till garaget där de är ihopklämda och oanvända, risker med det?
*Vi har en kamin i vardagsrummet för "myseldning".
Jag tycker eldningen påverkar pannan negativt, då pannan sänker värmen med sådant eftersläp. Tänker jag rätt?
*Vad är de bästa inställningar för denna panna med dessa förutsättningar: 60kvm hus, 2 rok, radiatorer placerade vardagsrum-hall-kök-sovrum.
Dvs kallast i sovrummet.
Välisolerad timmerkåk dock med kalla golv, torpargrund med vanlig trossbotten.

Har försökt mickla med inställningar på pannan, men skulle behöva en "tweak-guide"
 
Immobil Immobil skrev:
Har du denna?
[länk]
Stämmer bra
 
Då har jag lusläst manualen och kommit fram till hur jag luftar systemet.
För att att få det mer effektivt, är det en luft/vatten utedel som är att föredra? Så pannan enbart får jobba vid extrema kallgrader, när utedelen ej orkar med ?

Att snacka upp en helt separat vanligt luftvärmepump med innedel känns som att skjuta sig i foten.
 
Så länge du har lagom temperatur inne så finns det inte så mycket att optimera på en elpanna - Varje kWh som skickas ut i värmesystemet innebär en kWh från elnätet.
Ska du sänka kostnaden så är det en värmepump som gäller.
 
  • Gilla
EyEr0n
  • Laddar…
Finns ju NIBE F2040-6 luftvattenvärmepump att docka med som passar ett mindre hus. Var ungefär i landet står huset? Hur stor är årliga elförbrukningen i nuläget?
 
Precis, sänka elförbrukningen kör du lämpligen med en F2040 eller änni bättre F2120 i lagom storlek
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.