Hej!

Spenderar första vintern i vårt hus från -65 , 103 kvm + 100 kvm källare i Skåne. Har börjat fundera lite på vår uppvärmning. Vi har vattenburen värme (element) som värms av en parca es combi -81 elpanna, och även en luft/luft pump -06.

Vår/sommar/höst så är elpanna avstängd och huset värms enbart av luft/luft pumpen. Detta har fungerat bra och håller kwh nere, (inomhus temp ca 20c). Källaren värms ej upp. Möjligen att luft/luft pumpen blåser ner en del värme, sitter precis vid källar trappen och det är helt öppet ner (ligger på en 15-16c).

Nu på vintern, som är väldigt mild här i söder dock, så orkar inte luft/luft att värma upp hela huset ensam till 20-21c. Så då drar jag igång elpannan. Då automatiken är sönder, så ställer jag själv framledningstemp på shuntventilen. Nu vet jag inte exakt temp men brukar ställa den så att när man känner på röret känns det "kroppstemperatur". Alla element i hela huset inkl källaren är på ( står på 3an ). Vi får en temp på ca 20c i huset, 16c källare. Vi har förbrukat ca 3200kwh/månad nu för Dec och Jan (ink hushållsel, 2 vuxna , 1 barn)

Min fundering är egentligen om det kan vara värt att reparera automatiken på elpannan ( spaken man ställer in värmekurvan på är trasig ) och stänga av luft/luft under vinter (antar att den har betydligt sämre verkningsgrad vintertid) för att få ner el förbrukningen? Stänga av element i källaren? Jag är mest osäker på hur jag ska optimera el förbrukningen vintertid i och med att vi både har luft/luft och vattenburen (el)?
 
Redigerat:
Är det termostater eller bara manuella vred på alla radiatorer som du säger står på "3:an"? Skaffa en s.k. anliggningstermometer och fäst på framledningsröret från pannan så ni kan vilken temperatur det är på värmevattnet som går ut i värmesystemet.

Luftluftvärmepumpen sparar en hel del energi även på vintern, särskilt om det inte är så kallt ute.
 
Hej!

Det är termostater med 1-6 skala. Enligt "manualen" så är 3:an ca 20c, dvs som jag förstår det så stänger de sig när temp i rummet blir 20c och öppnar sig igen (släpper in varm vatten i elementet ) när det blir lägre temp.

Okej det ska jag göra, tack! vilken temp bör man försöka ha på framledning?

Ja det är inte direkt jätte kallt här nere i söder, så jag kanske ska försöka köra så låg värme som möjligt i element och istället höja luft/luft 2-3 grader?
 
Har hus med med källare men håller bara 10grader där nere, ett element på i köket samt luftluft pump som står på 23 grader, håller 20-22 grader. Högsta räkningen på 2000kr då jag lyxat till det med motorvärmare :) det jagvillha sagt är att det lönar sig med en modern luft luft pump om man ska hålla nere kwh
 
När det blir kallt ute så sjunker effekten från luftvärmepumpen och den blir mindre effektiv än när det är varmare. Men den är alltid effektivare än elpannan. Så för att få låg förbrukning skall man acceptera att det blir lite kallare i rum långt från pumpen. Det kan kompenseras med att skruva upp värmen på den lite. Försök att hitta en inställning så att elementen bara värmer när värmepumpen inte räcker till.

Ett vattenburet system är inte optimalt när det kommer till att samverka med en luftvärmepump. Om termostaterna klarar att hålla jämn temperatur kanske det räcker så, men jag misstänker att det vore bra för förbrukningen att ha en fungerande automatik.
 
Håller nog med Avemo här.. VP är nog alltid mer effektivt än en elpanna..
Vilken framlednings temperatur du borde ha beror nog lite på vilken typ av element du har.
Jag har 1,5" rör till dom flesta i huset jag köpte förra året, och min panna ligger på 35-40 grader, då har jag mer än nog värme i huset..
Pellets brännaren (20Kw roslagsbrännare) har jag fått ställd så att den drar ungefär 15-20 säckar i månaden..
Vet faktisk inte om jag skulle kommit ner i kostnad om jag köpt en luft till vatten VP, men det skulle blivit mindre jobb. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.