E
Hej,

jag har ett hus och ett stort garage med ca 350m2 takyta totalt hyfsat jämnt fördelat i alla väderstreck. Husen ligger i vinkel så jag har takyta både mot syd, öst och väst.

Finns det nån poäng att optimera placeringen för de höga elpriserna morgon och eftermiddag eller är det bättre att satsa på max produktion och sydlig riktning?
 
E erimos skrev:
Hej,

jag har ett hus och ett stort garage med ca 350m2 takyta totalt hyfsat jämnt fördelat i alla väderstreck. Husen ligger i vinkel så jag har takyta både mot syd, öst och väst.

Finns det nån poäng att optimera placeringen för de höga elpriserna morgon och eftermiddag eller är det bättre att satsa på max produktion och sydlig riktning?
Jag har beställt 16 paneler åt söder och 4+5 paneler åt öst/väst vilket enligt installatören kommer ge ett bättre netto då det ger högre egen förbrukning av produktionen. Den ”kil” som moms, nätavgift och skatt är, plus höga priser morgon och kväll tycker jag stärker resonemanget även om jag inte räknat på det.

Med allt åt söder riskerar du att bli lidande av låga priser om stora mängder installerad effekt pressar elpriset som det verkar göra den 3 juli.
 
Lägger man allt i söder så producerar du väldigt mycket vilket till största del säljs när elen är som billigast mitt på dagen. Elpriset är som högst kring kl7-9 resp 17-20. Lägger du istället paneler i Ö, S och V så får du jämn produktion och egenförbrukning. Jag har själv ett hus i vinkel och ska lägga 32st paneler relativt jämnt fördelat åt alla tre väderstreck. Ladda t.ex ner appen som heter strömpriser så är det enkelt att se timspotpriset.
 
Imorgon verkar timspotpriset vara 0kr/kwh mellan 11-14.00 för SE4. Det man säljer får man alltså inte betalt för om man har timspot på försäljningen. Har man elbil eller annan högförbrukare så gäller det passa på de timmarna.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Den egna förbrukningen är något som staten inte kommer kunna komma åt att göra någonting mot regelmässigt. Försäljningen är man beroende av spotpriset. Om man ger det några år av installation av solceller i Sverige så kommer det nog påverka elpriset signifikant till slut. Kvar är då skattereduktionen som också på sikt kommer försvinna.

Så det blir ett val av det man tror är mest lönsamt. Lägst risk är ju att maximera egenförbrukningen. Men om man t ex tror att man kommer skaffa batterier i framtiden så vill man ju ha max produktion.

Men man kan ju satsa på öst/väst och låta syd vara kvar för ett sådant scenario.
 
E
Tackar för resonemangen, ni bekräftar att jag inte inbillar mig :)
 
Väljer man rörligt elpris, dvs månadsmedelspotpris, vid sin försäljning av solström, då behöver man inte oroa sig om det skulle vara 0 kr/kWh timspottpris någon timma under en månad. Även om timspotpriset skulle vara negativt säg 2 timmar kl. 12:00, så får man i alla fall betalt enligt månadens medelspotpris. Månaden juni 2022 medelspottpris Elområde 4(södra Sverige) var 1,80 kr/kWh.

Vi säljer solströmmen till månadsmedelspotpris, det som kallas rörligt elpris. Det är medelvärde av månadens ca 720 st timspottpris. Hittills i juli är det höga 2,28 kr/kWh.
 
Redigerat:
  • Gilla
Timmerö och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.